La indústria paperera espanyola segueix apostant pels estudis en Enginyeria Paperera de la ESEIAAT amb més de 170.000 € per a estudiants de la UPC-ESEIAAT

• Cada estudiant matriculat rebrà, de diferents empreses papereres, entre 9.350 i 11.000 euros de beca-salari per cursar el màster i realitzar pràctiques en empresa i / o el treball final de màster
  • Els estudiants becats quedaran integrats professionalment a les empreses durant el temps que cursin el màster

Davant la necessitat de professionals formats en Enginyeria Paperera, la Associación Española de Fabricantes de Pasta, Papel y Cartón (ASPAPEL), i l'Escola Superior d'Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya·BarcelonaTech (UPC) van acordar un programa de beques-salari per impulsar els estudis especialitzats d'enginyeria en Tecnologia Paperera i Gràfica, amb la finalitat d'aportar professionals qualificats a la indústria d'aquest sector.

Durant el curs 2020-21, 9 estudiants del Màster van gaudir d’aquestes beques-salari, i n’han fet un un balanç molt positiu d’aquest primer curs. A les empreses els ha permès disposar d’alumnes amb bon coneixement de base, amb passió pel paper i amb una formació de qualitat, i als estudiants els ha permès descobrir un sector ple de reptes i oportunitats. Tots ells animen tan a empreses com a estudiants a aprofitar la oportunitat de la segona convocatòria de beques pel proper curs.

Pel curs 2021-2022, les empreses que han confirmat la seva participació fins aquests moments,  han ofert un total de 18 beques les quals estan distribuïdes en diferents províncies: 3 a Barcelona, 12 a Lleida, 1 a Tarragona, 1 a Sòria i 1 a Saragossa. Aquest programa de beques, per les seves característiques, és únic i singular en el panorama universitari estatal, ja que les empreses del sector destinaran al voltant de 170.000 € per finançar la formació, l'estada i les pràctiques en empresa dels estudiants.

Cal destacar que el sector de la Indústria Paperera és un sector essencial, estable, d’alta tecnologia i innovació, en permanent renovació tecnològica, que té un gran compromís amb el medi ambient i que està apostant per la Sostenibilitat. Per aquest motiu, està immers en un procés de descarbonització, buscant una major eficiència tan mediambiental com econòmica al llarg de tots el processos contribuint així a la bioindústria circular de la cel·lulosa i el paper. A més, a nivell professional, ofereix ocupació qualificada i estable, i permet el desenvolupament de carrera amb un ampli ventall de perfils professionals.

Durant el Màster  Universitari en Tecnologia Paperera i Gràfica es vol contribuir a la formació perquè els professionals estiguin capacitats per dissenyar nous productes d'alt valor afegit, amb processos millorats. El Màster és un referent en formació tècnica i científica del sector paperer i gràfic. L’alumnat es forma en tots els processos tecnològics bàsics de la indústria, especialment en la innovació de processos i productes. Així, es contribueix a l'adaptació dels professionals a les noves necessitats i estratègies tant de sector com de l'entorn socioeconòmic.

Distribució de beques-salaris

Cada estudiant matriculat el proper curs 2021-2022 en aquest màster rebrà entre 9.350 i 11.000 euros que aniran a compte de cadascuna de les empreses que participin en el programa, de manera que l'estudiant quedarà integrat professionalment en l'empresa que li financi durant el temps que cursi el màster. Per tant, les beques-salari tenen una doble funció: d'una banda els estudiants podran sufragar el preu de la matrícula i ajudar a costejar la seva estada a Terrassa, i de l'altra, inclou la remuneració per les tasques desenvolupades durant la realització de pràctiques i / o el treball final de màster que realitzaran en l'empresa que els financi. Fins al moment, pel proper curs 2021-2022 s'han ofert 18 beques d'empreses de tot Espanya.

ASPAPEL segueix mostrant gran interès en aquest màster, únic a Espanya, per poder nodrir a les empreses del sector paperer de professionals altament qualificats en les tecnologies que intervenen en els processos de fabricació de tot tipus de productes de base cel·lulòsica.

I és que la indústria paperera, tant a Espanya com a Europa, és un sector en plena transformació que transcendeix la fabricació de paper i cel·lulosa i que fa temps s'ha obert a la fabricació de productes tecnològics d'alt valor afegit. La indústria paperera espanyola ocupa el sisè lloc quant a producció en relació amb Europa. La producció de les prop de 80 fàbriques de cel·lulosa i paper que hi ha a Espanya és de 8 milions de tones. Aquesta activitat genera prop de 5.000 milions d'euros de facturació i gairebé 17.000 llocs de treball directes i 80.000 indirectes.

El Màster Universitari en Tecnologia Paperera i Gràfica que imparteix, en exclusiva per a tot Espanya, l'Escola Superior d'Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) és una titulació oficial i pública amb una càrrega lectiva de 60 crèdits ECTS (1500 hores) que es distribueixen en dues etapes durant un curs acadèmic: un primer semestre de sessions teòriques i de laboratori en les instal·lacions de la ESEIAAT i un segon semestre de pràctiques remunerades en empresa. Per poder cursar el màster l'estudiant ha de disposar d'un títol de grau universitari en enginyeria i de manera preferent en enginyeries de l'àmbit industrial, forestal, químic, biotecnològic, agrònom ambiental, o bé una llicenciatura en física, química, biologia o ciències ambientals. La ESEIAAT ofereix un total de 30 places per al curs 2021-2022.