Estudiants del Màster Universitari en Disseny i Tecnologia Tèxtil de l’ESEIAAT participen a una escola d'estiu sobre tèxtils sostenibles i funcionals al Pol Universitari de Prato, Itàlia

15/07/2024

La primera setmana de juliol (de l'1 al 5 de juliol de 2024) , en el marc del projecte AddTex , es va organitzar un Textile Innovation Bootcamp relatiu al desenvolupament de tèxtils avançats i sostenibles per a estudiants procedents de diferents universitats participants al projecte.

El bootcamp va ser es va dur a terme al Pol Universitari Città di Prato (PIN) i va comptar amb la participació de 25 estudiants procedents de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) (Espanya), Universitat de Boras ( The Swedish School of Tèxtils, UB) (Suècia), de la Universitat Tècnica de Shannon (TUS) (Irlanda) i de la Universitat de Florència -Campus Prato (Itàlia). Els participants de la UPC van ser 7 estudiants del Màster en Disseny i Tecnologia Tèxtil de l'Escola Superior d'Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa ( ESEIAAT-UPC ). Aquests estudiants van ser becats amb totes les despeses incloses de manutenció i viatge gràcies al projecte AddTex .

El bootcamp compta amb formadors de TITERA , CIAPE , i de la Secció d'Enginyeria Tèxtil de la UPC ( SAET-UPC ). En concret, per part de la UPC van participar les Professores Heura Ventura, que va impartir un taller sobre ecodisseny i Mònica Ardanuy i Helena Oliver-Ortega, que van participar com a mentores ajudant els estudiants durant el desenvolupament del seu projecte. A més, les professores Heura Ventura i Helena Oliver-Ortega van ser les encarregades d'inaugurar el bootcamp fent una sessió de networking entre els estudiants perquè es poguessin conèixer i formessin els diferents grups de treball entre les universitats participants.

El curs d'estiu tenia com a objectiu promoure la innovació i la col·laboració i alhora dotar els estudiants de coneixements i habilitats per fomentar la transició verda, digital i intel·ligent a la indústria tèxtil. La metodologia aplicada va incloure xerrades , treballs en grup, visites a empreses i presentació final i va estar inspirada en el design-thinking. També es van incloure activitats socials per fomentar el treball en equip i la interacció dels estudiants de diferents universitats .

Els estudiants van tenir la possibilitat d' aprendre en formació sobre tèxtils intel·ligents, principis d'ecodisseny i digitalització ( AddTexMOOC ). A més, van poder tenir contacte amb exemples del món real ( KNITRONIX i Sensing Tex van fer xerrades als estudiants ), així com de visitar dues empreses molt innovadores ( Comistra , Rifinizione Nuove Fiber SpA ) ubicades als voltants de Prato. D'altra banda, també van poder visitar el Museu del Tèxtil de Prato , on, a més de conèixer la història de la indústria tèxtil a la Ciutat de Prato, van poder veure mostres de teixits innovadors i sostenibles que s'estan fabricant actualment a aquesta ciutat.

Durant els dos darrers dies de la formació , els estudiants van iniciar el procés de creació del seu producte. Per això van rebre formació sobre tècniques de desenvolupament d'idees i sobre com transformar la pluja d'idees preliminar en idees comercials, així com per pensar en un model de negoci per als seus productes . Aquesta formació els va permetre desenvolupar la seva idea de producte tèxtil i de construir els seus prototips que van presentar el darrer dia del bootcamp . Els diferents equips van mostrar una gran motivació a la seva feina i van sorgir diverses idees brillants. El bootcamp va ser un gran èxit per al projecte AddTex i una magnífica experiència per als nostres estudiants del Màster Universitari en Disseny i Tecnologia Tèxtil de Terrassa .