L’’start-up’ Kreios Space, creada per estudiants de l’ESEIAAT de la UPC, rep un finançament de 20.000 euros del projecte europeu Galactica

La ‘start-up’ Kreios Space, fundada per set estudiants de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aerospacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) en el marc del programa Emprèn UPC, ha estat una de les 46 pimes europees seleccionades pel projecte Galactica de la Unió Europea (UE), que impulsa solucions innovadores amb aplicació en els sectors tèxtil i aeroespacial. A la convocatòria s’hi han presentat 146 propostes, algunes d’empreses de renom internacional.

El projecte Galactica és un consorci interregional que involucra vuit països de la UE on participen vuit clústers d'innovació dels sectors de fabricació avançada, aeronàutica/aeroespacial i tèxtil, una xarxa d'inversors, i una incubadora i acceleradora d'empreses. Galàctica inclou el programa Pioneer Acceleration, que ha seleccionat l’start-up  Kreios Space, per impulsar-ne la seva incubació empresarial i mentoria amb un finançament de 20.000 euros.

Kreios Space és la primera 'start-up' d’Espanya centrada a desenvolupar un nou sistema de propulsió elèctrica per a satèl·lits que operen en òrbites baixes i es va crear amb el suport del programa Emprèn UPC. La solució que han creat, coneguda com a ABEP (de l'anglès, Air-Breathing Electric Propulsion), amb motors de font d’helicó (HTP), és sostenible, completament elèctrica i no genera brossa espacial ni necessita de combustible fòssil. Gràcies al projecte dels sis estudiants de l’ESEIAAT serà possible accedir per primera vegada a les òrbites terrestres molt baixes, anomenades VLEO, la qual cosa té avantatges significatius per a les operadores espacials, com ara que els satèl·lits puguin orbitar més a prop de la Terra i, per tant, puguin obtenir imatges amb més alta resolució i aconseguir optimitzar significativament els sistemes de telecomunicacions.

Segons explica l’estudiant de l’ESEIAAT Adrià Senar, de Kreios Space, “ens hem marcat l’objectiu d’acabar el primer sistema ABEP completament funcional per a l’any 2024. Per això, hem d’aconseguir captar una inversió de 2,5 milions d'euros a les dues properes rondes d'inversió que tenim previstes. Actualment, estem a la primera ronda i ja estem tancant col·laboracions amb diferents entitats per al testeig i el desenvolupament conjunt de missions en un entorn aeroespacial real”.

Pel que fa al funcionament del sistema de propulsió en el que treballen els estudiants, Senar  explica que “es basa en una idea simple, però el desenvolupament de la tecnologia i l’execució són complicats”. El motor s’alimenta de l’aire atmosfèric i de l’energia solar. De fet, la tecnologia de motors HPT s’experimenta des de fa anys en institucions científiques d’arreu del món en col·laboració amb empreses, però nosaltres creiem que és factible utilitzar-la amb aire atmosfèric, sense combustible”.

Kreios Space ja compta amb diferents reconeixements internacionals, com ara el premi al programa d'acceleració Barcelona Activa 2022, el premi europeu Hackathon 2021 i ara s’afegeix el reconeixement atorgat pel programa Galàctica. Així mateix, va rebre un dels premis del concurs Explorer 2021 impulsat pel Banc Santander i que a la UPC es desenvolupa en el marc del programa Emprèn UPC. A més, ha estat una de les iniciatives de negoci presentades al 4YFN 2022, que ha tingut lloc en paral·lel a l’edició del Mobile World Congress (MWC Barcelona).

Els fundadors de KreiosSpace i estudiants de l’ESEIAAT són Max Amer Viñas, Adrià Barceló Gregoriano, Iker Blanco Bravo, Francisco Boira Gual, Francisco Bosch Lloveras, Jan Mataró Núñez i Adrián Senar Tejedor