El professor de l’ESEIAAT de la UPC Martí Rosas participa en el projecte PYRENEES4CLIMA per adaptar els Pirineus al canvi climàtic

Martí Rosas, investigador de l’Institut en Ciència i Tecnologies de la Sostenibilitat de la Universitat Politècnica de Catalunya - Barcelona Tech (UPC) i professor de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), participa en el projecte europeu PYRENEES4CLIMA d’adaptació de la regió dels Pirineus al canvi climàtic. Es duran a terme tres casos pilot a l’estació d’esquí de La Molina; l’agrupació d’estacions Porté-Puymorens, Formiguères i Cambre d’Aze, i les estacions d’esquí Chalets d’Iraty i Irati-Abodi (àrea transfronterera entre Navarra i Nova Aquitània).

El projecte PYRENEES4CLIMA implementarà l’Estratègia Pirinenca del Canvi Climàtic (EPiCC), que és la primera estratègia europea de canvi climàtic dissenyada específicament per a una biorregió de muntanya i transfronterera. En el disseny d’aquesta estratègia van participar activament els set territoris membres de la Comunitat de Treball dels Pirineus (CTP): Nouvelle Aquitaine, Occitanie, Euskadi, Navarra, Aragó, Catalunya i Andorra.

El projecte està liderat per la CTP, a través de l’Observatori Pirinenc de Canvi Climàtic (OPCC). Hi participen altres 46 entitats espanyoles, franceses i andorranes. Per part de la UPC, hi participa Marti Rosas, investigador de l’Institut universitari de recerca en Ciència i Tecnologies de la Sostenibilitat i professor de l’ESEIAAT de la UPC.

Modelitzar i predir els gruixos de neu

La implementació del projecte s’organitza en 11 paquets de treball. En una d’aquestes àrees, pressupostada amb 359.000 euros (215.000 dels quals provenen de fons europeus), intervé Martí Rosas, juntament amb Marc Pons i Oriol Travesset, membres de l’entitat Andorra Recerca + Innovació (AR+I) vinculats a l’Institut de Sostenibilitat de la UPC. Aquests tres investigadors modelitzaran climàticament la zona dels Pirineus i n’avaluaran els impactes a les estacions d’esquí pel que fa a disponibilitat de neu i la freqüència d’esquiadors.

En paral·lel, es testejaran mesures d’adaptació i mitigació en diferents casos pilot que serviran de base per desenvolupar plans d’adaptació específics per a cada tipus d’estació d’esquí dels Pirineus. Els casos pilot inclouen tres perfils d’estacions diferenciats: l’estació d’esquí alpí de La Molina (Catalunya); l’agrupació d’estacions Porté-Puymorens, Formiguères i Cambre d’Aze (Occitània), sota la marca Trio Pyrénées, i les estacions d’esquí nòrdic Chalets d’Iraty i Irati-Abodi (àrea transfronterera entre Navarra i Nova Aquitània).

Sobre l’Estratègia Pirinenca de Canvi Climàtic (EPiCC)
El Pirineu és una biorregió muntanyenca especialment vulnerable als efectes el canvi climàtic. Les zones muntanyenques, en general, són llocs amb gran varietat d’ecosistemes i en els quals la temperatura mitjana anual augmenta més ràpid que la mitjana global. El canvi climàtic provoca impactes molt grans en els sistemes biofísics i socioeconòmics com la flora, la fauna, els recursos hídrics, l’energia, el turisme o l’agropastoralisme.

Gran part de les polítiques que s’apliquen per evitar aquest impacte no tenen en compte dos fets diferencials: el caràcter de territori de muntanya i l’enfocament transfronterer. Per això, l’Estratègia Pirinenca del Canvi Climàtic (EPiCC) i el seu Pla Operatiu 2030 estan centrats en l’acció transfronterera d’adaptació al canvi climàtic. Integra també algunes accions de mitigació, amb un enfocament sistèmic que inclou el clima, els espais naturals, la població, l’economia de muntanya adaptada i la governança. L’EPiCC defineix 72 accions concretes a implementar per aconseguir que els Pirineus siguin, al 2050, un territori el més resilient possible a l’efecte del canvi climàtic.

El projecte PYRENEES4CLIMA s’emmarca dins del programa europeu LIFE i es desenvoluparà fins a desembre del 2030. El pressupost global del projecte és de 19,5 milions d’euros, el 60 % dels quals està finançat per la Unió Europea (UE). El Programa LIFE és l’únic instrument financer de la UE dedicat, de manera exclusiva, al medi ambient i a l’acció pel clima i és un dels principals contribuents al Pacte Verd Europeu. El projecte PYRENEES4CLIMA respon al programa de projectes estratègics integrats (SIP), destinat a donar suport al seguiment, desenvolupament i aplicació de les estratègies d’adaptació i mitigació al canvi climàtic.

Sobre els Socis de LIFE SIP CC PYRENEES4CLIMA

El consorci format per desenvolupar aquest projecte inclou els set territoris competents en la matèria: Catalunya, Aragó, Navarra, Euskadi, Nouvelle Aquitaine, Occitanie i Andorra. A més, participen 41 entitats beneficiàries externes, de tipologia diferent, com ara centres de recerca aplicada, universitats, empreses públiques especialitzades, Agrupacions Europees de Cooperació Territorial (AECT), empreses i fundacions, entre altres.

Les entitats que actuen a les regions franceses són Nouvelle Aquitaine i Occitanie, Agence donis Pyrénées, Conservatoire Botanique National Midi-Pyrénées, Météo France, Centre National de la Rereserche Scientifique, ACAP, CEREMA, Parc National donis Pyrénées, a més de l’Agencia d’Urbanisme Atlantic i dels Pireneus AUDAP en Nouvelle Aquitaine, NEO i ANA-CEN en Occitanie, i AECT Pyrénnées, que a més de les dues regions franceses també actua a Aragó. Les entitats que actuen en la vessant sud són CSIC; CREAF-UAB, ICGC, SMC, UPC, UB i l’Observatori de l’Ebre, totes elles a Catalunya; CITA, Fundesa i SEU-BIRDLIFE a Aragó; GAN, NASUVINSA, NILSA, UNAV i UPNA a Navarra; BC3, IHOBE, NATURKLIMA i NEIKER del País Basc.