L’equip MotoSpirit ESEIAAT participa al circuit de Motorland al gran premi de Moto Student International

La moto MSE4 de MotoSpirit ESEIAAT que competeix a Moto Student International al circuit de Motorland entre l’11 i el 15 d’octubre de 2023

14 estudiants de diferents graus d’enginyeria de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya-Barcelona Tech (UPC) integren l’equip MotoSpirit ESEIAAT. Aquests estudiants han dissenyat i construït la moto elèctrica MSE4 amb la que competiran entre l’11 i el 15 d’octubre al circuit Motorland, a la competició MotoStudent International. La sostenibilitat marca el caràcter d’aquest nou enginy d’estudiants de l’ESEIAAT en el marc del programa INSPIRE

Si aquest estiu passat van competir els estudiants d’UPC ecoRacing amb el seu monoplaça elèctric a diferents circuits, ara és el torn dels estudiants de l’equip MotoSpirit ESEIAAT, que entre l’11 i el 15 d’octubre competiran amb altres 40 equips universitaris de tot el món a la competició Moto Student International. Aquest és un exemple mes de l’aposta de l’ESEIAAT de la UPC per formar en enginyeria fent enginyeria amb projectes reals.

I és que aquests 11 estudiants han construït l’MSE4, la quarta generació de motocicletes elèctriques fetes pels futurs enginyers i enginyeres de la UPC a Terrassa. Tal i com explica el Team Leader de MotoSpirit ESEIAAT, Albert Liria, “Amb l’MSE4 el nostre compromís amb la sostenibilitat i la innovació ecològica en el món del motor és total. Hem integrat al paquet de bateries un material compòsit orgànic com és l’Issocot, un compost orgànic amb propietats aïllants i tèrmiques. A més, hem implementat fibra de lli a la quilla de la moto, com alternativa a les fibres sintètiques, de manera que reduïm l’impacte ambiental.”

L’MSE4 conté més innovacions respecte a models anteriors, com ara el disseny modular de la bateria, que ha facilitat el seu primer sistema de refrigeració líquida, de manera que la moto experimenta una millora en el flux calorífica sortint. En aquest sentit, els estudiants de l’ESEIAAT han dissenyat dos circuits independents amb plaques refrigeradores ubicades entre els mòduls de la bateria, de manera que permeten l’extracció axial del calor. Igualment, han implementat el circuit del motor inversor de manera paral·lela per impedir la transferència de calor d’un dispositiu a l’altre.

Pel que fa a la mecànica de l’MSE4, destaca una transmissió de potència a través d’una caixa de canvi adaptada per aconseguir major velocitat punta. La suspensió de la moto és horitzontal sota el basculant per optimitzar l’espai i permetre la compressió del moll.

El sistema elèctric de la moto politècnica compta, a més de la bateria modular, amb un sistema de comunicació CABUS de connexió del sistema de gestió de bateria i de l’inversor. El panell de pilotatge incorpora dades de temperatura, capacitat de la bateria i les revoluciona per minut.

L’aspecte exterior de la moto elèctrica de competició MSE4 està pensat de manera integral, amb un carenat que incorpora un frontal amb quilla, laterals i morro, que alberga alguns components; parafangs, dipòsit i colin, que compleix funcions alhora funcions estètiques i estructurals, perquè suporta el pes del pilot i contribueix també a l’aerodinàmica.

Segons precisa Albert Liria, “ Construir el carenat de la moto ha suposat tot un repte en el procés de fabricació, perquè havíem de ser molt curosos a l’hora de seleccionar materials per als motlles, és a dir, les fibres més òptimes i adients per a cada peça.

Els de l’ESEIAAT arriben a Motorland amb l’objectiu de superar totes les proves obligatòries, dinàmiques i elèctriques, i aspiren a un bon posicionament en frenada, acceleració i gincana. Per aconseguir-ho “ hem realitzat simulacions i també hem treballat estratègies de relaxació per evitar decisions precipitades, assegurar un rendiment òptim i conservar la calma en moments de tensió”, conclou Liria.

L’MSE4 de MotoSpirit ESEIAAT serà pilotada per Ian Hiniestrosa, amb experiència en altres competicions

L’equip MotoSpirit ESEIAAT està format pels estudiants Àlex Cuesta, Carlos Galeote, Albert Liria, Bruno Martínez, Sergio Panadero, Marc Pardo, Nil Raich, Bernat Ros, Gerard de la Rosa,  Biel Rosell, Andrea Sánchez, Pau Tusell, Joan Vivas, Daniel Valderrama i estan tutoritzats per Jesús Conde

La motocicleta elèctrica de MotoSpirit ESEIAAT no seria possible sense el patrocini del programa INSPIRE de l’ESEIAAT, l’Ajuntament de Terrassa i les empreses Te Conectivity, Modiprot, JOM, ATE, Circutor, Grupal Art, Ficosa, Sunvec, Bak, MHosta, Weicon, Bollhof, EXOM, 2M, Uneco, Canart, Pissmec, Marina Racewear, Reflusa, Galfer, Top Cable, Reser, Cejn, Venair, Tosa, OVDB, Celo, Meridiana Rent, Software Experts, Inelec, Alterity, Leoneo, Roig, Rapid Harness, Wes3D, Davies Craig, Proto&Go, Epidor, Norelem, Eosconnectivity, Mel Composites, Ciry Garrage, Celo.

Enllaços relacionats