Mart, coets, robots i minisatèl.lits, protagonistes d’una nova edició del Mercat de Tecnologia del Vallès a l’ESEIAAT de la UPC

El dia 26 d’abril, a entre les 10h i les 14h tindrà lloc una nova edició del Mercat de Tecnologia del Vallès que organitza l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catatalunya-Barcelona Tech (UPC) amb la col·laboració de la regidoria d’Universitats de l’Ajuntament de Terrassa. Les conferències es podran seguir presencialment, o online (https://eseiaat.upc.edu/ca/mercatdetecnologia2023)

Més de 200 estudiants d’ESO i Batxillerat de diferents localitats catalanes participaran online o presencialment a una nova edició del Mercat de Tecnologia del Vallès. Enguany, l’ESEIAAT ofereix quatre conferències divulgatives a càrrec de professors i professores d’aquest centre de la UPC i també d’estudiants tant de l’ESEIAAT com del Institut Terrassa, que precisament obriran la jornada a les 10h.

Es tracta dels components de l’equip Hermes que van guanyar l’any passat la final estatal del concurs de minisatèl.lits ‘Cansat’ organitzat l’Oficina Europea de Recursos para la Educación Espacial  (ESERO) Aquests sis joves estudiants explicaran la missió científica del seu minisatèl.lit que va consistir en fer un estudi de la salut de les plantes tot observant la clorofil·la amb mètodes fotogràfics avançats.

Seguidament, a les 11,15h, serà el torn de la professora i investigadora de l’ESEIAAT Rita Planas, qui realitzarà un recorregut per la història de la robòtica i els robots, des dels seus orígens fins a les tendències que s’albiren en el futur.

A continuació, a les 12,15h, Alba Badia, coordinadora de l’associació d’estudiants de l’ESEIAAT  Cosmic Research, realitzarà una introducció al món espacial i repassarà la història de l’associació de la que forma part, amb alguns vídeos de campanyes de llançaments, proves estàtiques de motors i fins i tot del vol des de dins d'un dels seus coets. El plat fort d’aquesta conferencia  és la missió Bondar, projecte que els va permetre el llançament del coet més potent de la història de Catalunya i el més potent mai desenvolupat per estudiants a Espanya. Badia finalitzarà la seva intervenció amb alguns detalls  del projecte que estan duent a terme actualment.

I finalment, a les 13,15h, el professor de l’ESEIAAT i conegut divulgador de l’espai, Miquel Sureda, explicarà el projecte de ciutat marciana Nüwa que ha propiciat la publicació del llibre ‘Una ciutat a Mart’ (Editorial Juventud), una obra de divulgació elaborada conjuntament amb Guillem Anglada, Sheddad Kaid-Salah amb il·lustracions i infografies d’Eduard Altarriba.

Sureda parlarà sobre les característiques de Mart, les seves similituds amb la Terra, la seva atmosfera, el clima, l’aigua, com seria el viatge d’una futura missió, la construcció i desplegament de la primera base, les característiques de l’habitatge, com s’obtindria l’energia o els recursos per viure-hi, la dieta marciana,  i fins i tot com generar el que els científics anomenen la terraformació, generar les condicions per transformar Mart en un planeta semblant al de la Terra.