La primera Mapathon de la UPC a Terrassa identifica 328 punts crítics d’accessibilitat a la zona Vallparadís-Universitat

La major part dels punts crítics s’ubiquen a la Rambla Sant Nebridi i al començament de la carretera de Castellar i de l’Avinguda Jacquard

Més d’un centenar de persones de la comunitat universitària de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), de la Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT), de l’Escola Universitària d'Infermeria i Teràpia Ocupacional de Terrassa (EUIT), Escola Tècnica Superior d'Arquitectura del Vallès (ETSAV) i del Conservatori de Terrassa, juntament amb persones amb discapacitats o mobilitat reduïda i personal tècnic municipal, van participar el 20 de novembre a la primera Mapathon inclusiva de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) a Terrassa per obtenir informació sobre l’accessibilitat als carrers de la zona Vallparadís-Universitat, mitjançant un sistema de geolocalització creat per la Universitat. Ara se’n publiquen els resultats.

mapathon_terrassa_2.jpg

FOTO: Participants a la primera Mapathon UPC Terrassa abans de sortir al carrer informant-se  sobre el sistema creat per la UPC

mapathon_terrassa_1.jpg

Ja s’ha fet públic el mapa de punts crítics d’accessibilitat generats pels grups de treball de la primera Mapathon que ha tingut lloc a Terrassa. Segons es pot observar al mapa , hi ha un total de 328 punts crítics d’accessibilitat  i les zones amb més punts es localitzen a l’inici de la carretera de Castellar, a la Rambla Sant Nebridi i a l’inici de l’Avinguda Jacquard.

Els punts identificats i geolocalitzats es distribueixen en tres grans grups: obstacles que ocupen la via pública, accessibilitat deficient i impediments per a la mobilitat en espais públics.

Quant als obstacles a la via pública, s’han identificat elements sortints de les façanes, espais de pas estrets, encreuaments no senyalitzats, manca d’encaminaments per a invidents, graons aïllats, irregulars o desiguals, elements baixos no detectables, mobiliari urbà desordenat, forats d’arbres, semàfors sense senyal acústic, carril bici sense paviment diferenciat o endolls no accessibles per carregar bateries de cadires de rodes.

Pel que fa als punts amb accessibilitat deficient, s’han detectat rampes inadequades, manca d’accés a peu pla, escales i rampes sense baranes, vidres no senyalitzats, portes difícils d’obrir, catifes amb ressalts, cartells amb poc contrast i amb lletres massa petites, escales no senyalitzades i posició inadequada de cartells.

Sobre els impediments per a la mobilitat en espais públics, destaquen marquesines i senyalitzacions ubicades en llocs poc adequats, informació de transport públic deficient, obstacles a la façana que no permeten el pas i paviments en mal estat.

Les Mapathons de la UPC

La UPC ofereix en obert el software de geolocalització per a altres iniciatives que vulguin fer-lo servir com a eina de que ajudi a recollir informació clau de cara a resoldre aspectes crítics, tant en accessibilitat com en altres àmbits.

Les ‘Mapathons d'inclusió’ són fruit del projecte OnVaGIS, una iniciativa col·laborativa dels equips de gestió de la UPC per tal d'utilitzar els Sistemes d'Informació Geogràfica (GIS), per resoldre reptes d'inclusió i accessibilitat dels campus de la UPC.

La ‘Mapathon’ del dia 20 de novembre a Terrassa va tenir lloc després de dues proves pilot en espais urbans a la ciutat de Barcelona (una al districte de les Corts i una altra al Campus Nord de la UPC), en les quals van participar més de 150 persones (durant un màxim de tres hores i en equips de mínim 5 persones). En aquestes proves, s’ha comprovat la validesa i la utilitzat de les mapathons per detectar punts crítics des del punt de vista de l’accessibilitat en els quals, un cop coneguts, s’han implementat actuacions que han significat millores per a les persones usuàries.