La UPC-ESEIAAT desplega una intensa activitat internacional i institucional en l’àmbit de la recerca, la docència i la transferència de coneixement

La UPC-ESEIAAT desplega una intensa activitat  internacional i institucional en l’àmbit de la recerca, la docència i la transferència de coneixement

Durant el proper any 2022, l’Escola Superior d’Enginyeria Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya·Barcelona Tech (UPC) serà capital i organitzadora de diferents esdeveniments tecnològics d’abast internacional. Durant aquest any 2021 l’ESEIAAT és també seu i  part activa de projectes transversals de recerca, acadèmics i empresarials envers la innovació, la generació i transferència de coneixement. Amb tot, aquest centre de formació i recerca en enginyeria, un dels mes importants de l’Estat, suscitarà  l’interès i atraurà a la ciutat de Terrassa més d’un miler  d’investigadors, professionals, empresaris, científics,  tècnics, professors i estudiants d’arreu del món.

L’agenda de l’any 2021 i del 2022 a l’ESEIAAT de la UPC no pot ser més fructífera i  prometedora. La  prestigiós Institute of Electrical and Electronics Engineer Society (IEEE Computer Society) ha escollit l’ESEIAAT de la UPC com a seu i organitzadora del  2022 IEEE World Congres on Services, un dels congressos internacionals sobre computació i programació més importants del món. Aquest esdeveniment tecnològic mou prop d’un miler de professionals, empreses, tècnics i investigadors de tot el món i s’ha celebrat des de l’any 2004 a les principals capitals industrials i tecnològiques del món, com ara Beijing, Chicago, Milan, San Francisco o New York.

L’any que ve l’ESEIAAT serà també la capital europea de l’ensenyament universitari en enginyeria aeroespacial. I és que aquesta Escola de Terrassa  serà una de les seus de la UPC del proper  4th Symposium on Space Educational Activities (SSEA) que organitza l’Agència Espacial Europea (ESA) i que es celebrarà a l’abril de 2022, un fòrum per a estudiants universitaris, professionals que treballen en educació i altres joves professionals per presentar i discutir les seves experiències organitzant, executant  o participant en activitats educatives relacionades amb l'espai.

En aquest mateix àmbit educatiu, l’ESEIAAT col·labora amb la Hackaton que organitza el projecte europeu Galactica, que conjuga la recerca i el desenvolupament en temàtiques pròpies de l’aeronàutica, el disseny tèxtil i la fabricació avançada. Galactica Hackathon està oberta a empreses emergents i pimes, així com a estudiants universitaris amb seu a la Unió Europea o el Regne Unit. Amb aquesta iniciativa, Galactica busca solucions innovadores per combinar els sectors aeroespacial i tèxtil amb una fabricació avançada per reformular les cadenes de valor i els models de negoci, fomentant associacions intersectorials i transfrontereres.

Aquest proper juny, l’ESEIAAT participarà com a membre col·laborador a la  Mobile Week a Terrassa, una iniciativa emmarcada dins el Mobile World Congress de Barcelona. Igualment, durant aquest 2021 l’ESEIAAT és una de les seus i participa com a membre actiu d’Emergent Looming Factory, una agrupació d’institucions i universitats que planteja la realització de projectes de desenvolupament de la recerca fronterera de Centres de Recerca i Universitats per facilitar i accelerar la introducció al mercat de tecnologies emergents en el camp de la Indústria 4.0.

En l’àmbit de la indústria 4.0  l’ESEIAAT és també part activa de la xarxa Xarxa Fourth Industrial Revolution (XAFIR), que agrupa als actors més importants de la investigació i el desenvolupament en l’àmbit de la Indústria 4.0 de Catalunya. La xarxa XAFIR està formada per grups d’investigació i de producció científica i tecnològica en l’àmbit Indústria 4.0 del territori amb una intensa activitat en valorització i transferència de tecnologia envers el sector productiu. El seu objectiu és  promoure i facilitar la transferència de coneixement en forma de productes i serveis en el marc de la indústria 4.0 a les empreses, i especialment, a les PIMES.

En aquest sentit, l’ESEIAAT és promotora del Digital Impulse Hub, una iniciativa de la Cambra de Terrassa que aposta estratègicament per al foment de  la transformació digital, la digitalització de la indústria i el comerç, del sector públic,  la formació i capacitació digital, el creixement de les start-ups digitals, la innovació i la competitivitat internacional de les Pimes del territori.

I, finalment, continuant amb  la voluntat de posicionar-se com a referent de la formació en l’enginyeria del segle XXI, l’ESEIAAT de la UPC desenvoluparà i omplirà de contingut la recent estrenada Càtedra d’Empresa ‘Hub d’Innovació en fabricació digital HP-UPC’, que es va presentar a finals de l’any 2020. Gràcies a aquest acord amb l’empresa HP, l’estudiantat i els grups de recerca de la UPC avançaran en la capacitació per a utilitzar processos tècnics i tecnològics de la impressió additiva de darrera generació