La Universitat d’Aalborg, a Dinamarca, investeix doctor ‘honoris causa’ Pedro Rodríguez, professor de l’ESEIAAT de la UPC

El divendres 21 d’abril, la Universitat d’Aalborg, a Dinamarca, investirà doctor honoris causa  Pedro Rodríguez, professor de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC). La Universitat d’Aalborg, una de les universitats d’enginyeria de més renom a Europa, reconeix Pedro Rodríguez per la seva acció pionera envers el desenvolupament tecnològic en la distribució segura d’energia elèctrica neta.

Pedro Rodríguez, professor del Departament d’Enginyeria Elèctrica de la UPC, vinculat a l’ESEIAAT en activitats docents i investigadores, ha estat nomenat doctor honoris causa per la Universitat d’Aalborg, a proposta de la Facultat d'Enginyeria i Ciències d’aquesta universitat. El professor de la UPC a Terrassa ha dut a terme activitats pioneres de recerca, desenvolupament i educació al món acadèmic i a la indústria durant més de 30 anys.

Actualment, Pedro Rodríguez és el cap de la divisió de Sistemes Intel·ligents d'Energia Neta de l'Institut de Ciència i Tecnologia de Luxemburg (LIST). També ha estat director de l'àrea tecnològica en sistemes de potència a l'empresa Abengoa. A més, ha actuat de cosupervisor del Vestas Power Programme a Dinamarca, un programa de recerca sobre nous sistemes d’energia eòlica.

Pedro Rodríguez és creador de 16 patents i del concepte de control de potència síncron, una de les primeres solucions per implementar els convertidors de formació de xarxa més utilitzats actualment. Igualment, ha estat el primer a definir i explicar formalment les teories que ara s'apliquen àmpliament per controlar el comportament dels convertidors de potència connectats a la xarxa elèctrica.

Pedro Rodríguez explica que “tot comença quan amb un grup de companys de la UPC vam crear, a Terrassa, el grup de recerca Sistemes Elèctrics i Energia Renovable (SEER) fa gairebé 20 anys. En aquest grup, quan encara no sabíem fins a quin punt l’electrificació seria fonamental en la transició energètica, vam poder desenvolupar solucions imaginatives orientades al mercat per a sistemes elèctrics digitalitzats, descarbonitzats i descentralitzats.”

L’investigador reconeix que “vam tenir la sort de treballar amb la Universitat d’Aalborg i un conjunt d’empreses en un programa europeu disruptiu i pioner en sistemes eòlics, amb un acord de consultoria tecnològica signat per la UPC. Gràcies a aquest programa, vam poder explorar noves tecnologies i aplicacions decisives en la meva trajectòria i en el desenvolupament de les energies renovables.”

Per això”, conclou, “he d’agrair a la UPC l’oportunitat que em va brindar en el seu moment. Sempre he trobat un entorn de recerca imaginatiu, creatiu i excel·lent, tant a la UPC com a la Universitat d'Aalborg, on he pogut desenvolupar innovació orientada al mercat. Això m’ha permès traslladar la meva experiència i motivació a noves generacions d'enginyers i investigadors, i col·laborar amb companys de recerca sobre noves idees i conceptes.

Pedro Rodríguez, a més, ha participat en programes educatius, ha treballat en projectes de recerca i tecnologia, ha desenvolupat tecnologia per a productes comercials i ha dirigit grans departaments internacionals i multidisciplinaris centrats en la recerca i la tecnologia. Ara, al LIST, se centra a explorar nous conceptes innovadors basats en enfocaments multidisciplinaris i desenvolupar solucions orientades al mercat en el camp dels sistemes d'energia intel·ligents, que inclouen el processament intel·ligent d'energia basat en electrònica de potència, energies renovables, emmagatzematge d'energia, controladors en xarxa i intel·ligència computacional.