La professora de la UPC-ESEIAAT Núria Salan presenta a Fibracat TV el programa “L’enginy (in)visible” ®

La professora de la UPC-ESEIAAT Núria Salan presenta a Fibracat TV el programa “L’enginy (in)visible”  ®
  • Núria Salán compta amb una àmplia trajectòria de reivindicació del paper de les dones en la tecnologia i realitza des de fa gairebé dues dècades activitats de motivació perquè les més joves s’animin a cursar estudis de tecnologia.

La cadena en TDT Fibracat TV  emetrà, a partir del proper dia 16 de setembre, el programa setmanal 'L’enginy (in)visible'®, presentat per la Núria Salán, professora de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC). El programa reivindica el paper de la dona en el desenvolupament científic i tecnològic de la societat, al llarg de la història, tot posant èmfasi en les que han descobert o creat productes bàsics de la nostra vida quotidiana. 'L’enginy (in)visible'® s’emetrà cada dimecres, a les 20h, durant tota la temporada.

Qui va inventar la xeringa amb l’ús d’una sola ma? Qui va fer la primera programació en un  ordinador arcaic l’any 1843? Qui va crear el sistema que va permetre desenvolupar la tecnologia Wi-Fi? Qui eren Maria la Jueva, o Hypathia? I Josephine Cochrane o Margaret Hamilton?  Tothom coneix Graham Bell, Benjamin Franklin o Thomas Alba Edison per les seves aportacions a la tecnologia, però poc o res sabem de les dones que han descobert o han inventat també productes o tecnologies que han millorat les nostres vides.

Segons explica Núria Salán , “avui dia la representació femenina a les enginyeries i les carreres tècniques s’estima que es troba al voltant del 30%, tenint en compte que el percentatge seria menor si es referís a càrrecs de responsabilitat dins les empreses del sector”.  Entre les causes d’aquesta disparitat “hi ha manca de referents i models per la poca visibilitat que han tingut les dones en el passat de la tecnologia i la transmissió d’estereotips socials i culturals, que juguen en contra de les vocacions tècniques en allunyar l’interès de les joves per aquests temes i titulacions”, assenyala Salán.

El programa ’L’enginy (in)visible‘® produït per Fibracat s’emetrà cada dimecres a les 20h i sorgeix de la necessitat de revertir aquesta situació. Núria Salán parlarà de les dones pioneres de la tecnologia contextualitzant l’època on van viure. El programa, però, no parlarà únicament  de dones que han fet història ni tampoc exclusivament dels seus invents. A  més de presentar dones que han descobert o inventat productes bàsics en la nostra vida diària, també parlarà de dones que han liderat moviments o teories però que han tingut problemes per tenir reconeixement i que, fins i tot, en alguns casos, han passat desapercebudes pel sol fet de ser dones.

La lluita per poder fer el que volien o volen ha estat una constant a les seves vides. Amb aquest programa que Fibracat TV m’ha donat l’oportunitat de presentar, volem donar a conèixer una sèrie de dones amb les seves idees, amb el seu treball  i les seves aportacions a la humanitat, sense oblidar, si és el cas, l’esforç extra que han hagut de fer només per raons de gènere. El punt de vista clarament femení és el nexe d’unió del programa i els seus personatges; una visió en positiu que ens permet reforçar l’aposta per la igualtat sense caure en tòpics”, conclou Salán.

Núria Salán és professora i sotsdirectora de l’ESEIAAT i presidenta de la Societat Catalana de Tecnologia. Es va doctorar en Ciències dels Materials i Enginyeria Metal·lúrgica per la UPC. Salán compta amb una amplíssima trajectòria d’activitats envers la reivindicació del paper de les dones a la tecnologia i porta més de dues dècades realitzant activitats per motivar les més joves cap als estudis d’enginyeria. L'any 2000 va ser secretària del Congrés Nacional de les Dones i l'Enginyeria a Terrassa. També ha col·laborat en totes les edicions del ‘Programa Dona’ de la UPC per apropar els estudis tecnològics a les estudiants de secundària.

Al juny de 2011 va ser nomenada Coordinadora Acadèmica del Programa de Gènere de la UPC des d'on es van impulsar i implementar els successius Plans d'Igualtat d'Oportunitats,  i a començaments del curs 2013-2014 va impulsar la creació del programa de mentories M2m per a estudiants de les diferents titulacions de la UPC.

L'any 2019, va impulsar,  com a membre del Comitè Organitzador, l'WSCITECH 2019 (Congrés de les Dones, la Ciència i la Tecnologia) que es va organitzar els dies 6 i 7 de març a Terrassa.

L'any 2017 va rebre el Premi ‘Dona i Tecnologia’ de la Fundació Orange, per la seva tasca divulgadora i propera de la tecnologia a la societat en general i a les dones en particular, i al 2019 va rebre la Menció Especial DonaTIC-divulgadora, atorgada per la Generalitat de Catalunya, i el 1r Premi de Compromís Social-Igualtat de Gènere de la UPC.

Fibracat TV és un canal de televisió amb una temàtica inèdita basada en les dones i enla tecnologia. És un mitjà  innovador en els seus formats, on entren en escena les arts digitals I les noves tecnologies de comunicació social. És un canal de televisió apte per a tots els públics, amb un codi ètic que obre els seus continguts a una àmplia audiència, de qualsevol gènere i edat, i que té per vocació el repte de tornar a apropar la televisió als adults joves que no veuen reflectides les seves inquietuds en els continguts lineals d’avui. El nou canal de TDT en català posa en valor aspectes que marcaran el nostre futur immediat: el paper de les dones als àmbits de decisió i en les vocacions científiques, tècniques i tecnològiques; la igualtat i la diversitat com a factors essencials de la ciutadania; el paper de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) en la millora del món postmodern i el nostre paper en els canvis socioeconòmics que estem vivint, des de Catalunya i amb l’horitzó posat al món.