La professora de l’ESEIAAT Núria Salán, distingida amb el premi ‘Mujer y Tecnologia’ de la Fundació Orange

El guardó es lliurarà el 18 de març en el marc de les 'VII Trobades Dones que transformen el món', a Segòvia.

La distinció reconeix a una dona la seva tasca en  la innovació social amb uns resultats que incideixin de manera rellevant en  el desenvolupament i la transformació de la societat, millorant la qualitat de vida de les persones.

La Fundació Orange ha distingit  a la professora de l'Escola Superior d'Enginyeries Industrial, Aeroespacials i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) Núria Salán amb el  'Premio Mujer y Tecnologia-Fundación Orange' en la seva segona edició.

Segons la Fundació Orange, "el premi reconeix Núria Salán el seu exemple de dona bolcada al servei de la societat per la seva feina com a docent, investigadora en materials i en innovació docent i en metodologies d'aprenentatge, així com en la captació de talent femení i en l'empoderament de noves generacions de dones tecnòlogues en tots els àmbits (enginyeria, arquitectura, informàtica, telecomunicacions, etc.)

Segons ha declarat Núria Salán a la Fundació Orange, "necessitem que hi hagi visibilitat del que han fet les dones al llarg de la història i del que estan fent i faran. Per exemple, la Wi-Fi la va inventar una dona. La fem servir diàriament però ningú sap el seu nom. El GPS és un altre cas. No obstant això, a Hedy Lamarr se la coneix com a actriu. Això és el que jo intento destacar en la meva activitat en el meu dia a dia ", explica Salán

Segons la Fundació Orange, aquest és  un reconeixement que distingeix i premia anualment a dones que destaquen per la seva tasca en els àmbits de la tecnologia i la innovació social, i els seus resultats hagin incidit de manera rellevant en el desenvolupament i la transformació de la societat, millorant la qualitat de vida de les persones

El lliurament del guardó tindrà lloc el proper 18 de març a Segòvia, en el marc dels 'VII Trobades de Dones que transformen el món', organitzats per l'Ajuntament d'aquesta ciutat.

Núria Salán

Núria Salán va iniciar la seva carrera en l'àmbit de Materials a la UPC fa 25 anys i actualment és professora i sotsdirectora de Promoció Institucional i Estudiantat de l'Escola Superior d'Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT). És llicenciada en  Ciències Químiques (Metal·lúrgia) per la Universitat de Barcelona (UB) i  Doctora en Ciència de Materials i Enginyeria Metal·lúrgica per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Des de gener de 2016 és també presidenta de la Societat Catalana de Tecnologia (filial de l'Institut d'Estudis Catalans). A més, ha coordinat el Projecte RIMA des de 2008 fins 2016, que ha gaudit de reconeixement nacional i internacional com a programa pioner en la creació i consolidació de Grups d'Interès en metodologies d'aprenentatge en entorns tecnològics. També ha estat Coordinadora del Programa de Gènere de la UPC des de la seva creació fins a 2015, des d'on ha impulsat l'apropament de la tecnologia a la població femenina preuniversitari, per tal de fomentar vocacions i captar talent.

Salán a participat en activitats d'investigació sobre dones i tecnologia. Els seus últims projectes han estat el programa de mentoria i apoderament de dones en l'àmbit de la ciència i la tecnologia adreçats a noies politècniques anomenat "M2M"; i   l'exposició "L'enginy ( in) visible. Dones i Tecnologia: passat, present i futur ", que destaca la consciència social sobre la invisibilitat que, històricament, han tingut les dones tecnòlogues, així com els seus invents i èxits.

Fundació Orange

La Fundació Orange creu en la tecnologia com a eina i com a oportunitat per millorar la vida de les persones. Per això, realitza projectes emmarcats en l'àmbit de l'educació digital, fent especial èmfasi en col·lectius en risc d'exclusió. A més, la Fundació Orange aposta decididament per l'ús de solucions digitals en favor de la qualitat de vida de les persones amb autisme i porta a terme una compromesa tasca per a, mitjançant eines tecnològiques, apropar la cultura i l'oci a les persones amb discapacitat visual o auditiva.