Investigadors de la UPC-ESEIAAT analitzen el creixement del futbol femení a Europa

El futbol europeu creix en femení
  • El futbol femení supera al voleibol com a esport d’equip entre les dones a Europa
  • Els països europeus més avançats compten amb el major nombre de jugadores federades i amb els clubs amb pressupostos més elevats
  • Espanya és l’11è país europeu en nombre de dones federades i el 9è pel que fals clubs amb més pressupost
  • Terrassa segueix la tendència europea i supera en quasi tres vegades més el nombre de jugadores per cada mil habitants que la mitjana espanyola

El futbol femení està vivint un creixement exponencial a Europa i ja supera el nombre de dones federades en voleibol. Així ho demostra un estudi realitzat per professorat  de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la  UPC, en el quals es constata que el futbol és l’esport d’equip més escollit per les dones europees.  Espanya es posiciona en l’11è lloc en nombre de dones federades i en el 9è pel que fa als clubs amb més pressupost. En el cas de Terrassa, segueix la tendència europea i supera, en quasi tres vegades, la mitjana espanyola en nombre de federades per cada mil habitants.

Un grup d’investigadores i investigadors de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya·BarcelonaTech (UPC) ha realitzat una anàlisi en xifres sobre la pràctica del futbol femení a tota Europa i ha arribat a algunes conclusions que posen de manifest diferències tipològiques socials amb el futbol masculí. L’estudi, presentat recentment al Congrés Dona, Ciència i Tecnologia que va tenir lloc a Terrassa, constata un creixement exponencial de clubs i jugadores federades, sobretot als països més avançats.

Les investigadores i els investigadors Irene Trullàs, Xavier Perramón i Pep Simó, del Departament d’Organització d’Empreses i, Pepa López i Jordi Marco, del Departament de Ciències de la Computació de la UPC, són els autors de l’estudi  ‘La situació del futbol femení #FutFem a Europa (UEFA) en 26 gràfics’ (original, en castellà). Agafant com a punt de partida les dades sobre futbol femení publicada l’any 2018 por la Unió d’Associacions Europees de Fútbol (UEFA) sobre la temporada 2016-2017,  l’equip investigador ha fet càlculs afegint dades demogràfiques i les dades de jugadores registrades en les federacions de futbol de tota Europa. El resultat es plasma en 26 gràfics que, en conjunt, constitueixen una radiografia sobre l’evolució d’aquesta modalitat esportiva a Europa, que ha experimentant un gran creixement en el nombre d’equips en els darrers sis anys, fins al punt de superar als equips de voleibol, l’esport d’equip més practicat tradicionalment al conjunt de països europeus.

La inversió dels clubs i les federacions

Pel que fa als pressupostos, Anglaterra és el país que inverteix més diners en el futbol femení, amb prop de 16 milions d’euros, molt per sobre del segon classificat que és França, amb quasi 10 milions d’euros o Alemanya amb 9 milions. Espanya ocupa la novena plaça fregant els 4 milions d’euros

Tanmateix, pel que fa al pressupost que les federacions i els clubs europeus destinen per jugadora (equipació, instal·lacions, material d’entrenament, etc.), l’estudi reflexa que els països geogràficament més petits i demogràficament menys densos i que habitualment destinaven pocs diners al futbol femení, ara dupliquen el pressupost en relació als països que més inverteixen per dona futbolista, tot i que, en valor absolut, la xifra és molt inferior al d’aquests darrers. Concretament, els països que estan duplicant esforços econòmics en la modalitat de futbol femení són: Sant Marino, Gibraltar, Irlanda del Nord i Albània, que destinen entre 1.100 i 1.600 euros per jugadora i any. Espanya es troba en el grup de països que menys diners destinen per jugadora: 100 euros per jugadora a l’any.

Per a la investigadora Irene Trullàs, aquestes dades “que poden semblar contradictòries” s’expliquen perquè “els països més petits estan experimentant un creixement en el nombre de federades en futbol femení, fruit de l’aposta dels clubs i federacions en aquesta categoria; un creixement que resulta més intens i notori als països amb poca població, explica Trullàs.

Terrassa, punta de llança de l’Estat

Segons dades recollides pels investigadors i investigadores d’aquest estudi, vinculats als futbol femení de Terrassa, aquesta ciutat (tercera en nombre d’habitants de Catalunya) segueix la tendència europea i ha experimentat un gran creixement de nombre d’equips en els darrers sis anys. Si en la temporada 2013-2014 hi havia 9 equips federats de futbol femení, ara n’hi ha 21, 11 dels quals són de l’Escola Femenina Manu Lanzarote i 7 del Terrassa FC. Els altres tres són el de Pueblo Nuevo 2002 CF; Sant Pere Nord CF i Maurina Egara CF.

Per a l’investigador Pep Simó “si aquestes dades es comparen amb les dels països europeus, Terrassa se situaria entre les primeres 20 posicions en creixement del futbol femení, amb 1,9 jugadores federades per cada mil habitants, és a dir, tres vegades per sobre de la mitjana espanyola. Malauradament”, especifica Pep Simó, “aquesta evolució positiva es pot estancar si no es veu acompanyada d’inversions en instal·lacions, com demostren les xifres recollides i analitzades en l’àmbit europeu”.

Més informació:

Estudi ‘La situació del futbol femení #FutFem a Europa (UEFA) en 26 gràfics’