Investigadors de la UPC a Terrassa analitzaran l’eficiència hidràulica de la gestió de la xarxa del Consorci d’Aigües de Tarragona (CAT)

Daniel Crespo i Joan Alginet

El 21 de març, el rector de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), Daniel Crespo, i el president del Consorci d’Aigües de Tarragona (CAT), Joan Alginet, han signat un contracte plurianual per incorporar un sistema automàtic de validació de dades, creat per investigadors del grup de recerca CS2AC de la UPC a Terrassa, i per avaluar l’eficiència hidràulica de la gestió d’aigua de la xarxa CAT dels propers tres anys.

Ajudar a aconseguir un sistema més fiable i eficient des del punt de vista hidràulic de la xarxa de transport d’aigües de Tarragona. Aquest és el principal objectiu de la col·laboració d’investigadors del grup de recerca en Supervisió, Seguretat i Control Automàtic (CS2AC) de la UPC a Terrassa i el Consorci d’Aigua de Tarragona (CAT) i que s’ha plasmat en aquest acord signat el 21 de març al Rectorat de la UPC, a Barcelona.

Vicenç Puig, Joseba Quevedo i Juli Romera són els investigadors del grup de recerca CS2AC i professors de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la UPC que s’encarregaran de portar a terme el projecte. Aquest grup s’ha especialitzat en la gestió automatitzada de l’aigua i compta amb una dilatada trajectòria en aquest àmbit.

El treball dels investigadors haurà d’abastar la xarxa gestionada pel CAT, és a dir, la que integra els ajuntaments i les indústries de les comarques de Tarragona. El CAT disposa d'una concessió màxima de 4m³/s, a captar del riu Ebre a l'alçada de Campredó (Tortosa), per a ús urbà i industrial a la província de Tarragona, on tota l'aigua captada és potabilitzada en una Estació de Tractament d’Aigua Potable (ETAP) situada al municipi de l'Ampolla. A partir d'aquest punt, es distribueix de manera ramificada a través de 400 km de canonades, 23 bombaments i 120 arribades a dipòsit consorciat. La xarxa del CAT abasteix el 85% de la població de la província tarragonina, equivalent a una població de 800.000 persones a l'hivern i 1,5 milions a l'estiu.

El contracte signat entre la UPC i el CAT és plurianual i tindrà una durada de tres anys. Durant aquest temps, el CS2AC integrarà una eina informàtica de validació de dades en el sistema integrat del CAT i realitzarà tres informes anuals sobre l’eficiència hidràulica de la xarxa del CAT tant del passat 2023 com del 2024 i del 2025. D’aquesta manera es valorarà l’evolució de millores que s’apliquin en la xarxa per tal d’optimitzar-ne l’eficiència, qüestió fonamental per a una gestió eficient i responsable d’aquesta xarxa de transport d’aigua de Tarragona i, per extensió, d’una part important de tota Catalunya.

Enllaços relacionats