El grup de recerca TECTEX de la UPC a Terrassa crea un nou material per a la construcció amb residus de roba usada

Les investigadores i l’investigador del grup TECTEX de la UPC a Terrassa, Mònica Ardanuy, Heura Ventura, Josep Claramunt i Helena Oliver, amb mostres fabricades amb residus tèxtils

El nou material creat pel grup de recerca TECTEX de la Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech (UPC) millora les propietats del fibrociment, és molt resistent, més flexible que altres materials de construcció, és ignífug i contribueix a reduir significativament l’impacte mediambiental en la construcció. Amb aquest material ja s’han fabricat panells de façanes, teules, rajoles per paviments i sistemes de reforç de maçoneria. El procés per obtenir-lo està patentat i ara entra en la fase d’escalat industrial per estudiar-ne la comercialització.

El sector tèxtil i el de la construcció produeixen una part molt important de les emissions de CO2 i dels residus que genera l’activitat industrial. El tèxtil produeix 90 milions de tones de residus tèxtils, que acaben incinerats, i el sector de la construcció, un terç de les emissions d’efecte hivernacle a tot el món, el 7% de les quals corresponen a la producció de ciment.

En aquest context, les investigadores del grup de Recerca en Tecnologia Textil (TECTEX) de la UPC a Terrassa Mónica Ardanuy, Heura Ventura i Helena Oliver, i l’investigador del mateix grup Josep Claramunt han desenvolupat un nou material per a la construcció que revaloritzarà tones de residus tèxtils i estalviarà energia i l’emissió de CO2 a l’atmosfera. S’ha demostrat que aquest nou material, exemple d’economia circular transversal, és perfectament viable tant per a la seva fabricació com per a la seva utilització efectiva en obres.

De fet, després d’anys de treball a l’Institut d'Investigació Tèxtil i de Cooperació Industrial de Terrassa (INTEXTER), s’ha aconseguit fabricar panells de façanes, teules, rajoles per a paviments i sistemes de reforç de maçoneria afegint al ciment teles fetes a partir de fibres tèxtils provinents de residus de roba, amb el resultat d’un material que millora les propietats del  fibrociment i es pot fer servir com a material de construcció.

Per obtenir aquests nous materials de construcció amb unes propietats òptimes, el grup de recerca TECTEX ha hagut d’optimitzar teles no teixides perquè actuessin com a reforç dins del ciment. Un cop obtingut el teixit no teixit, es barreja amb el ciment i altres addicions minerals i se sotmet a un procés de laminació, deshidratació, premsat i curat.

Mostres de material per a la construcció fabricades amb residus tèxtils pel grup de recerca TECTEX de la UPC a Terrassa

Tal i com explica Josep Claramunt, “gràcies a aquest procés hem aconseguit fabricar  panells per a façanes ventilades de baix pes, impermeables a l'aigua, que són aïllants tèrmics, amb una gran estabilitat a les variacions tèrmic-higromètriques, amb alta resistència i ductilitat, i molt bona durabilitat. També hem fabricat rajoles primes per a paviments lleugers amb impermeabilitat a l'aigua, amb bona estabilitat a variacions termo-higromètriques, resistents al desgast, antilliscants, amb molt bones propietats mecàniques i durabilitat”.

Els investigadors han comprovat que el nou material presenta un impacte energètic i d’emissions de CO2 considerablement menor gairebé en totes les categories, en comparació amb els materials tradicionals utilitzats en la construcció.

Per la seva part, Mónica Ardanuy afirma que “amb el nostre treball donem sortida comercial a un residu que fins ara es cremava o s’acumulava als abocadors, amb l’impacte en emissions d’efecte hivernacle i contaminació que això comportava”, i afegeix: “Per tant, creiem que és un molt bon exemple d’aprofitament de residus aplicat a dos sectors tant contaminants i consumidors d’energia com són el tèxtil i el de la construcció. Per tal d’arribar a la comercialització iniciem ara tot el procés d’estudi d’escalat industrial”.

El projecte ha estat finançat per l’Agencia Estatal de Investigació (AEI) i ha rebut el premi al millor projecte d’innovació sostenible convocat per la Federació Internacional de Manufacturers Tèxtils (ITMF) i lliurat al congrés anual que va tenir lloc l’any passat a la ciutat xinesa de Keqiao.

Fotos i vídeos del projecte