Europa confia a la UPC Terrassa la generació d’un nou perfil professional per al sector tèxtil

• Professors de la UPC a Terrassa han actualitzat el contingut acadèmic de la formació professional i les habilitats tècniques que el sector tèxtil necessita a Europa
  • El nou perfil professional i els nous continguts acadèmics són el resultat d’un anàlisi exhaustiu realitzat a més de 100 empreses europees i 50 instituts de formació.

Un equip  de l’INTEXTER de  la Universitat Politècnica de Catalunya·Barcelona Tech (UPC) encapçalat  per José Antonio Tornero i Mònica Ardanuy, treballen en un projecte europeu de gran abast anomenat Skills4Smart TCFL Industries 2030 que té com a missió actualitzar els perfils dels professionals tècnics del sector tèxtil, de la confecció, de la pell i del calçat a tota Europa. Al projecte participen 21 institucions que engloben universitats, patronals i centre tecnològics relacionats amb els quatre sectors implicats (tèxtil, confecció, pell i calçat). El projecte  té una durada de quatre anys i està finançat pel Programa Erasmus Plus amb 4 milions d’euros. Al capdavant hi són  les principals associacions empresarials europees de tots quatre sectors (Euratex, CEC i COTANCE )

Els professors Mònica Ardanuy i José Antonio Tornero

Actualitzar l’oferta formativa i el contingut acadèmic als centres de formació professional, fer atractiva la imatge de la carrera professional al sector tèxtil per atraure nou talent i crear un perfil de professional tècnic tèxtil adequat a la realitat tecnològica i empresarial del segle XXI són els principals objectius del projecte Skills4Smart TCFL Industries 2030.

Per acomplir aquests objectius, un consorci format per 20 centres i institucions europees de l’àmbit tèxtil de Bèlgica,  Bulgària, França, Espanya, Itàlia, Portugal i  Romania han confiat en la universitat de referència per al sector Tèxtil, la  Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) a Terrassa. En concret, en  Mònica Ardanuy, professora del grau en tecnologia i Disseny tèxtil de  l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) i en  José Antonio Tornero, promotor d’R+D de l’Institut d’Investigació Tèxtil i Cooperació Industrial (INTEXTER).

En el marc d’aquest projecte, s’ ha realitzat una anàlisi exhaustiu a més de 100 empreses tèxtils, de la confecció, la pell i el calçat (20 d’aquestes empreses són catalanes)  i a 50 centres de formació per tal d’esbrinar quines habilitats tècniques i transversal necessiten els nous professionals amb les que afrontar amb garanties de competitivitat els reptes comercials i industrials del mercat global.

Neix un professional per a la indústria tèxtil del segle XXI

El resultat del treball dona llum a un nou  perfil de professional tècnic del sector tèxtil que, a més de poder desenvolupar habilitats transversals comunes a tots els sectors industrials, ha d’estar format en cinc àmbits tecnològics concrets:

• Màrqueting digital
  • Disseny en 3D
  • Coneixements en Supply Chain (control de la cadena de subministrament)
  • Sostenibilitat
  • Indústria 4.0 (automatització de processos industrials i fabricació intel·ligent)

Segons explica José Antonio Tornero “ El sector tèxtil és ampli i molt divers. Establir un perfil únic de tècnic professional és molt agosarat. Per això, gràcies a la informació que ens ha facilitat les empreses hem pogut dissenyar un tipus de professional versàtil, generalista i preparat per donar resposta ràpidament  les necessitats particulars de cada companyia, amb les seves especificitats.“

Per la seva part, Mònica Ardanuy creu que “ el perfil professional que hem obtingut deixa enrere el desfàs que patien les empreses del sector tèxtil entre la nova realitat industrial, tecnològica i de mercat amb uns recursos humans que encara treballaven amb habilitats del segle XX. En aquest sentit, el projecte suposa encarrilar la indústria tèxtil europea cap un futur més competitiu i  obrir una porta a noves oportunitats laborals i d’ocupació”,

El treball d’Ardanuy i de Tornero en aquest ambiciós projecte europeu també contempla una proposta de nous continguts acadèmics per tots els centres d’ensenyament especialitzats en l’àmbit de la confecció, la producció tèxtil, la pell i el calçat.

Aquests nous continguts, en coherència amb el nou perfil obtingut desprès d’entrevistar a més de 100 empreses europees,  es centren sobre tot en el coneixement de les noves tecnologies digitals, màrqueting, producció i manufactura, processos industrials, robòtica i automàtica industrial, qualitat, gestió de la sostenibilitat  i també en habilitats transversals com ara lideratge, treball en equip, idiomes, comunicació interpersonal, capacitat d’adaptació o saber treballar sota pressió.

Ara, durant aquest any i el següent, José Antonio Tornero i Mònica Ardanuy inicien la segona etapa del projecte que consisteix en informar i debatre els resultats del seu treball amb les associacions empresarials més representatives del sector com Texfor, AEI o AMTEX, i també amb les mes generalistes, com CECOT, CEPYME, PIMEC o les Cambres de Comerç.

Desprès, informaran als centres de formació professional i a les institucions educatives sobre aquest nou perfil tècnic, per tal que s’apliqui de manera efectiva als plans d’estudis. De fet, està previst  implementar un curs pilot amb els nou acadèmic el curs 2020-2021.

El programa Erasmus plus finança el projecte Skills4Smart TCFL Industries 2030 amb 4 milions d’euros, dels quals la UPC disposa de  100.000€

Més informació sobre el projecte