Estudiants de l’UPCSpaceProgram de l’ESEIAAT-UPC construeixen un ròver espacial amb el qual competiran a l’European Rover Challenge 2022

Un equip multidisciplinari de 19 estudiants de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya − BarcelonaTech (UPC), que formen part de l’associació UPCSpaceProgram, viatgen el proper dia 8 de setembre a la localitat polonesa de Kielce per participar al concurs internacional European Rover Challenge (ERC) amb el seu prototip espacial batejat com GRover. Aquest vehicle autònom, construït pels mateixos estudiants, ha de completar diferents proves com si treballés a la superfície de Mart.

Dissenyar i construir un rover espacial autònom per circular per Mart. Aquest és el repte que planteja el concurs European Rover Challlenge, que en l’edició d’enguany es durà a terme entre els dies 9 i 11 de setembre a Kielce (Polònia). Un equip multidisciplinari integrat per estudiants d’enginyeria electrònica, enginyeria mecànica, tecnologies industrials i enginyeria aeroespacial de l’ESEIAAT, amb la col·laboració de tres estudiants de geologia de la Universitat de Barcelona (UB), va presentar el seu projecte el curs passat per participar al concurs, juntament amb altres 64 universitats de tot el món. El jurat del concurs només ha admès 19 d’aquests equips per participar a la gran final. El vehicle espacial GRover, de la UPC a Terrassa, serà l’únic representant espanyol.

Tal com explica Xavier Casajoana, coordinador de l’equip, “va ser una alegria molt gran saber que havíem estat seleccionats per participar a la final, perquè vam presentar un projecte molt treballat. El fet que l’organització d’aquest concurs tan prestigiós triés la nostra proposta ens va encoratjar i motivar molt per posar-nos a la feina i construir el millor vehicle que som capaços de fer amb la nostra pròpia tecnologia i amb un pressupost molt ajustat”.

Com és el GRover?

El cost total del ròver espacial dels politècnics de l’ESEIAAT ha estat de 4.000 euros, “molt per sota dels 40.000 o 50.000 euros amb què han construït el seu ròver alguns dels equips que participen al concurs. Això podria ser un handicap important a l’hora de competir, però creiem que podem fer un bon paper”, argumenta Casajoana.

Sí més no, GRover està construït amb perfils d’alumini sobre una estructura anomenada rocker boogie que permet l’estabilització i l’amortiment del vehicle en terrenys irregulars com el de la superfície marciana. Disposa de sis rodes: les dues rodes del davant i les dues del darrere són rotatòries i impulsen el ròver. Les altres dues serveixen per estabilitzar-lo.

Una de les parts més importants del vehicle és el seu braç robòtic, que és el resultat del Treball de Fi de Grau de l’estudiant Javier Sánchez. Aquest braç presenta sis graus de llibertat, és a dir, que es pot moure en un espai tridimensional al davant, al darrere, amunt i avall, esquerra i dreta i, alhora, pot combinar aquests moviments amb els de rotació gràcies a algoritmes de cinemàtica inversa.

Altres de les proves que haurà de superar GRover seran les de navegació i posicionament del vehicle. “Tant per a les proves de recollida de mostres com de posicionament i estabilitat del vehicle és molt important conèixer les característiques del terreny. Per això vam demanar a tres estudiants de geologia de la UB que s’integressin en el nostre equip, per analitzar la composició del terra i l’orografia de la pista que han construït els organitzadors del concurs”, afegeix Casajoana.

El GRover d’UPCSpaceProgram, que competirà amb altres equips universitaris de Suïssa, Alemanya, Turquia, Itàlia, Bangladesh i Polònia, s’ha construït en el marc del programa INSPIRE de l’ESEIAAT i amb la col·laboració de l’Ajuntament de Terrassa, la Generalitat de Catalunya i de les empreses RAMPE i Tallers Trevi.

Formen l’equip del GRover els estudiants Xavi Casajoana, Adrià Barja, Aiyana Anguera, Angel Pan, Arnau Arasanz, Arnau Reyes, Gonzalo Campos, Jan Vernet, Javier Sánchez, Sara Fernández, Eva Levshakova, Pau Serrat, Jan Bonet, Joan Puig, Karla Font, Kensaku Moriya, Margalida Ciucio, Mirko Cosntanzi i Pol Solè.

Vídeo: Com s’ha construït i com funciona GRover