L’ESA i Cansat España ‘fitxen’ estudiants de la UPC a Terrassa per construir i llançar els coets del concurs nacional de minisatèl·lits

Amb aquest projecte, Cosmic Research finança el seu projecte d’arribar a l’espai amb tecnologia pròpia

L’Agència Espacial Europea (ESA), a través de Cansat España, han ‘fitxat’, per segon any consecutiu, l’equip Cosmic Research, format per estudiants de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC). Aquests estudiants construiran i llançaran, el 4 de maig, els coets amb els minisatèl·lits dissenyats per alumnes d’ESO i Batxillerat de tot l’Estat que participen en el concurs.

Un CanSat és un satèl·lit de la mida d’una llauna de refresc que replica un satèl·lit real i que realitza experiments científics durant el seu descens a terra. Aquests enginys són construïts per estudiants d’ESO i de Batxillerat, que competeixen en concursos nacionals i internacionals. L’Agència Espacial Europea (ESA) organitza una d’aquestes competicions, el Cansat Europe, en què joves estudiants de tota la Unió Europea construeixen aquests petits satèl·lits, amb experiments científics a bord. Cada país organitza el seu propi concurs Cansat per escollir els representants que competiran a la gran final europea.

Cansat España, la competició en l’àmbit espanyol, comptarà amb la participació de 34 equips d’arreu de l’Estat i tindrà lloc el 4 de maig a Saragossa. Per poder llançar els minisatèl·lits necessiten coets que els transportin fins a altituds properes a un quilòmetre. Per a aquesta tasca, l’ESA i Cansat España han contractat per segon any consecutiu l’associació Cosmic Research, formada per estudiants de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) i de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB) de la UPC.

Tres anys fabricant coets per arribar a l’espai

Els estudiants de Cosmic Research compten amb una gran experiència en la construcció i llançament de coets. De fet, des de fa tres anys, treballen per ser el primer equip d’universitaris del món que arriba a l’espai amb tecnologia pròpia. Per acomplir amb aquest objectiu, han fabricat una sèrie de coets de proves: l’experiència que han adquirit ha portat a l’ESA i Cansat España a confiar en Cosmic Research per a què els 25 equips que participaran a la final nacional puguin llançar els seus CanSats. Víctor Ubieto, estudiant de l’ESEIAAT de la UPC i membre de l’equip Cosmic Research, explica que “participar com a professionals a Cansat España ens permet ajudar a finançar el nostre gran projecte de ser els primers universitaris del món que arriben a l’espai i, al mateix temps, gaudir de la nostra passió per la tecnologia aeroespacial ajudant a estudiants més joves a fer realitat els seus projectes.”

Cosmic Research llançarà els minisatèl·lits amb coets d’1,5 metres de llargada i 7 cm de diàmetre, proveïts de motors sòlids comercials d’aerotech, amb un sistema d’ejecció per pistó que s’activa amb una càrrega de pólvora i es desplaça per l’interior del coet des de la part inferior a la superior, empenyent el conus del coet i impulsant dos CanSats alhora, a una alçada aproximada de 600 metres. Ubieto afegeix: “l’any passat els organitzadors del concurs van quedar molt satisfets amb la nostra feina. Vam llançar 15 CanSats i vam poder ajudar a més de 100 estudiants de tota Espanya a acomplir el seu somni d’enviar els seus enginys més enllà d’on els arriba la vista. Aquest any treballarem a la competicions interregionals basconavarreses al circuit dels Arcs (Navarra), que tindran lloc el 14 d’abril, i també a la gran final de Saragossa, el 4 de maig, al desert de Sant Gregori.