Estudiants de la UPC-ESEIAAT dissenyen un dispositiu que permet menjar, de forma autònoma, a persones amb deformacions a les mans

Sis estudiants de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya· BarcelonaTech (UPC) han dissenyat i fabricat un dispositiu gràcies al qual persones amb malformacions a les mans podran alimentar-se de forma autònoma, amb els coberts que disposin El dispositiu està especialment pensat per a persones que viuen en països en vies de desenvolupament i ONGs ja que es pot fa fabricar amb impressores 3D i amb un cost molt baix.

Algunes malalties afecten el sistema nerviós perifèric i poden generar malformacions a les mans que impedeixen a les persones afectades realitzar funcions bàsiques, com ara alimentar-se de manera autònoma.Aquestes malalties són la meningitis, l’úlcera de Buruli, l’ectrodactília, la malaltia de Dupuytren i l’artritis reumatoide mutilant, a més de la lepra. Altres motius de malformacions a les mans poden ser d’origen genètic, congènit o causades per accidents.

Arnau Fernández, Sergio Luque, Jordi Marsà, Roger Palau, Andrés Pérez i Ariadna Puig són estudiants del màster universitari en Enginyeria Industrial a l’ESEIAAT. Van començar a treballar en el dispositiu arran de la proposta que els va plantejar la sevaprofessora de ‘Tecnologia de Materials’, Núria Salan. Salan havia contactat prèviament amb la doctora Montserrat Pérez López, dermatòloga de l’Hospital Clínic i presidenta de l’ONG JAL, que tracta a pacients de lepra a tot el món,. qui li havia explicat el problema que pateixen els malalts de lepra a l’hora d’alimentar-se. D’aquesta col·laboració va sorgir la proposta als estudiants de dissenyar una eina o dispositiu que permetés als pacients  utilitzar coberts convencionals de manera autònoma i, així,poder menjar sense l’ajut de ningú. Després d’uns mesos de treball, els sis estudiants van crear uHandle.

Com és uHandle?

uHandle és un petit gadget rectangular de 9 cm fabricat amb una impressora 3D amb un plàstic molt resistent, tipus ABS. Conté una cavitat en forma d’L a la qual s’encaixen els coberts. A la part vertical d’aquesta L s’hi encaixa el ganivet mentre que a la part horitzontal, la cullera o la forquilla. uHandle es fixa directament a la mà del pacient amb a una cinta de polipropilè i velcro en forma de creu, que permet lligar i subjectar la peça per tal que es pugui adaptara un grup més gran d’usuaris. uHandle incorpora unes palometes per evitar que el cobert es mogui i permetre una correcta adaptació a diferents formes, gruixos o estils de cobert. Totes les unions de uHandle són mecàniques per evitar l’ús de coles que podrien ser incompatibles amb l’ús alimentari. Per obtenir el primer prototip d’uHandle els estudiants de l’ESEIAAT han comptat amb la col·laboració de BCN 3D, de la Fundació CIM-UPC

Segons explica Ariadna Puig, “hem pensat en una solució útil, ergonòmica, duradora i fàcil de fabricar. De fet, el cost per unitat no supera els 10 euros. Allà on hi hagi una impressora 3D qualsevol podria fabricar un uHandle. Per això creiem que és un molt bona solució per als malalts de lepra o amb qualsevol altra tipus de malformació a les mans en països en vies de desenvolupament ja que els permet menjar sense l’ajuda de ningú: recuperen la seva dignitat en aquest acte quotidià.” “A més, estalvia molt de temps als cuidadors de les ONG, que ara els han de donar de menjar un per un. Però, el més important és que la solució és extraordinàriament econòmica i assumible per als pressupostos de les ONG i es pot fabricar tantes unitats com calguin, ni una més ni una menys. De fet, actualment existeixen eines que ajuden als pacients a menjar, però no compten amb els avantatges del nostre i el preu és més elevat ”, afegeix Ariadna.

A la final del concurs ‘mSchools SDG Challenge’, al ‘4YFN’del Mobile World Congress

Els sis estudiants de l’ESEIAAT van presentar el projecte uHandle al ‘mSchools SGG Challenge’, un concurs per a estudiants universitaris d’arreu del món en què havien de plantejar solucions tecnològiques per resoldre els problemes més grans de la Humanitat: aquells descrits en els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides.  La final del concurs tindrà lloc en el marc del ‘4 Years from Now’ (4YFN), la plataforma d'innovació i d’start-ups del Mobile World Congress Barcelona, el dimecres 27 de febrer, a les 11h hores. Els estudiants hauran de presentar el seu projecte davant d’un jurat i optaran a un premi de 3.000 euros. Si  uHandle és el projecte més votat pel públic, guanyaran 1.000 euros.

Els estudiants han engegat també una campanya de crowdfunding per captar inversors, millorar el seu primer prototip i facilitar la tecnologia per fabricar el dispositiu a l’ONG JAL o a d’altres d’interessades. La pàgina web de la campanya de crowdfunding és bit.ly/uhandlee