L'ESEIAAT de la UPC acull la jornada ‘Impacte positiu de l'economia circular a la construcció’ que organitza la Càtedra UPC-Grupo Construcía

El dia 29 de novembre a partir de les 10.30h, al saló d'actes de l'edifici històric de l'ESEIAAT, es va celebrar la jornada 'Impacte positiu de l'economia circular a la construcció' que organitza anualment la Càtedra d'empresa UPC-Grup Construïa.La jornada, moderada pel periodista de Catalunya Ràdio Marcos Garcia, va comptar amb la intervenció de Francisco Lendínez, COO del Grup Construcía, i l'exposició de cinc ponències amb experiències d'èxit d'economia circular al sector de la construcció. Durant l'acte, es van lliurar els premis als millors Treballs Fi d'Estudis (TFE) de la UPC en aquest àmbit i es va donar a conèixer el guanyador del concurs de mini-videos de TFE de l’ESEIAAT.

El director de l'ESEIAAT, Xavier Roca, i el regidor d'Universitats de l'Ajuntament de Terrassa Pep Forn van ser els encarregats d'obrir la jornada Impacte positiu de l'economia circular a la construcció; una jornada que va començar amb la intervenció del COO del Grup Construcia, Francisco Lendínez, amb una reflexió sobre la necessitat d'aplicar processos circulars a tots els sectors productius i, en concret, al sector de la construcció.

El programa de la jornada va comptar amb cinc ponències més. Albert de la Fuente, responsable del grup de recerca C3S-UPC, va explicar els objectius del projecte europeu de Circ-Boost, demostrador a gran escala de diverses propostes circulars. Tot seguit, Marta Escamilla, responsable de l'àrea de sostenibilitat de Leitat, va presentar algunes solucions circulars aplicades a la renovació d'habitatges, seguida per Mònica Ardanuy, responsable del grup de recerca TECTEX de l'INTEXTER de la UPC, amb un nou material per a la construcció compost de fibres tèxtils. Després, Ernest Bernat, científic del grup de recerca CATMech de la UPC va explicar FREMWELL, una solució de construcció de baix cost basada en terra i fibres vegetals per a països en vies de desenvolupament. El programa de ponències es va tancar amb Pol Merino, CEO de l’empresa Honext, que va presentar un tauler ignífug reciclable fet de residus.

Durant la jornada també es van lliurar els premis als millors Treballs Fi d'Estudis (TFE) de la UPC en economia circular de la Construcció, amb una dotació de 1.000€ per a cada treball.

Dues propostes circulars premiades

El premi al millor Treball de Fi de Grau (TFG) va ser per a Rim Bouraurou, estudiant de l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona (ETSAB), dirigit per la professora Marta Domènech Rodríguez. Bouraurou, va investigar l'actitud arquitectònica dels animals per utilitzar-la com a aprenentatge per a l'arquitectura humana. El seu treball és una reflexió i una proposta sostenible davant la crisi climàtica. Segons l'estudiant premiada, “l'arquitectura animal es basa en l'ús racional dels materials, una relació estreta entre forma i matèria i una economia de mitjans que intenta fer millors espai amb el mínim ús de recursos possible; això ens fa considerar-la com una arquitectura sostenible” va afirmar.

El premi per al millor treball final de màster va recaure sobre Fabián Alejandro Cuspoca, estudiant de l'Escola Politècnica Superior d'Edificació de Barcelona (EPSEB), dirigit pel professor Joan Ramon Rosell, i en col·laboració amb l'empresa Hercal. Alexandre, va estudiar les barreges amb àrids reciclats i calç com a conglomerant per a l'ús en paviments exteriors. Tal com va explicar el mateix estudiant, “amb la meva proposta es redueix l‟impacte ambiental que generen altres barreges d’àrids naturals i els generats en la producció de ciment Portland. Les propietats físiques i químiques de la calç com a material conglomerant fan que es requereixi menys energia per a la seva fabricació i es recuperi part del CO2 generat en la descarbonatació de la pedra calcària.”

També es va lliurar el premi del concurs de mini-videos de Treballs Fi d'Estudis de l'ESEIAAT, impulsat per la càtedra UPC-Grupo Construïa amb 1.000 €. Per votació popular de tota la comunitat universitària de la UPC el premi  va ser per a  l’estudiant Jaume Asensio, que proposa una xarxa de prosumidors d’energia neta.

Finalment, Arturo Fernández, o-CEO i cofundador del Grup Construcía, va assumir la clausura de la jornada dedicant unes paraules d'agraïment a tots els presents.

Lloc web de la Càtedra UPC-Grupo Construcía