L’ESEIAAT de la UPC visita Expoquimia, Equiplast i Eurosurfas, on l’economia circular, la digitalització industrial i el medi ambient han estat protagonistes

Una delegació de professors i professores d’Enginyeria Química de l'Escola Superior d'Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la UPC i de l'Institut de Recerca Tèxtil i Cooperació Industrial de Terrassa (INTEXTER) van assistir a les fires Expoquimia 2023 Equiplas i Eurosurfas que es van celebrar a Barcelona entre els dies 30 de maig i 2 de juny al recinte firal de l’Hospitalet de Llobregat, amb gairebé 600 empreses i expositors d’arreu del món.

Conèixer les darreres tendències, avenços tecnològics i equips avantguardistes en l’enginyeria química i, alhora, establir contacte directe amb empreses d’un sector tant important per a tots els àmbits industrials, per a l’economia i per al benestar de les persones. Aquest era l’objectiu de la visita a les tres fires del sector químic mes importants del món que va fer una delegació de professors i professores de l’ESEIAAT i de l’INTEXTER de la UPC. No en va, la celebració conjunta d'Expoquímia 2023, Equiplast i Eurosurfas a l'àrea de Barcelona és una oportunitat per conèixer de primera mà les apostes de futur que impulsen la indústria química del segle XXI.

Expoquimia 2023 està especialitzada em química sostenible, impulsada pel Green Deal a Barcelona, juntament amb Equiplast i Eurosurfas. De fet, Expoquimia destaca com la fira líder en química sostenible i aplega gairebé 600 expositors de diferents països que van presentar productes, serveis i solucions tecnològiques alineats amb els principis de la sostenibilitat i el Green Deal.

Així, l'economia circular, juntament amb la digitalització industrial i la transferència tecnològica han estat els pilars de l'edició del 2023. En aquest sentit, la fira va ser un escenari ideal per exhibir projectes innovadors que prometen transformar la indústria química, fomentant l'eficiència i respecte pel medi ambient i apostant per la interconnectivitat pròpia de la indústria 4.0.

Els expositors d’enguany han optat per presentar tecnologies diferenciadores ja sigui amb productes o equips comercialitzats en exclusiva o presentant millores mecàniques patentades per a solucions a mida. També destaca la rellevància de les tecnologies relacionades amb l'ús, la producció i la caracterització d'hidrogen.

Per la seva banda, Equiplast, la fira internacional del plàstic i el cautxú, va oferir un espai per mostrar les darreres tendències en materials plàstics sostenibles, reciclatge, tecnologies de producció i solucions innovadores. Els expositors van compartir avenços en la reducció de plàstics d'un sol ús, l'ús de materials reciclats i les tecnologies més avançades per a la fabricació de productes plàstics més respectuosos amb el medi ambient.

A Eurosurfas, la fira internacional de tractament de superfícies, destaca la importància d'aplicar tecnologies respectuoses amb el medi ambient als processos de tractament i acabat de diferents materials. Els expositors van presentar solucions innovadores per al recobriment, protecció i millora de superfícies, promovent l'eficiència energètica i la reducció de substàncies nocives en els processos de tractament.

El 15è Congrés Mediterrani d’Enginyeria Química

A més de les exposicions i visites professionals, durant Expoquimia 2023 es va dur a terme el 15è Congrés Mediterrani d'Enginyeria Química. Aquest congrés va reunir experts, investigadors i professionals de l'enginyeria química que van presentar les investigacions i van compartir coneixements en diverses àrees de la disciplina. Les conferències i ponències van abordar temes clau relacionats amb la sostenibilitat, l'eficiència energètica i la innovació a l'enginyeria química, enriquint així l'ambient acadèmic i promovent la col·laboració entre els actors del sector.