L’equip Hermes de l’Institut Terrassa guanya el concurs #CanSat, de l’Agència Espacial Europea, organitzada a Catalunya per l’ESEIAAT de la UPC amb el suport de Polítiques Digitals

Els integrants de l'equip Hermes

L’equip Hermes, de l’Institut Terrassa ha guanyat la final catalana del concurs Cansat organitzada per l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), amb el suport del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat de Catalunya. El concurs va tenir lloc a l’aeròdrom d’Igualada-Ódena el passat 7 de maig, al que van participar un centenar de joves entre 14 i 19 anys d’ESO, batxillerat i FP de 16 instituts catalans. El jurat ha votat  avui pel millor projecte que representarà Catalunya a la final estatal a Granada el proper 26 de maig. El concurs CanSat consisteix a dissenyar, construir i llançar petits satèl·lits, de la mida d’una llauna de refresc i està impulsat a tota Europa per l’Oficina Europea per a l’Educació en l’Espai (ESERO) de l’Agència Espacial Europea (ESA).

La segona edició del CanSat a Catalunya ja  té guanyador. Es tracta de l’equip Hermes de l’Institut Terrassa. Segons el jurat del concurs, el projecte de minisatàl.li desenvolupat per aquests estudiants conté un major nombre de virtuts tecnològiques i organitzatives. El segon classificat ha estat l’equip CansatCat2 de Institut Oriol Martorell de Barcelona i el tercer classificat l’equip PontSuertSat de l’Institut Pont de Suert

Per tant, els estudiants de l’equip Hermes viatjaran a Granada per disputar la gran final estatal que tindrà lloc el dia 26 de maig. En aquest sentit, el Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat de Catalunya sufraga el viatge amb un ajut de 1000 €

El concurs Cansat, que té com a objectiu fomentar vocacions envers l’espai, la tecnologia i les disciplines STEM entre el jovent. en aquesta segona edició ha experimentat un creixement espectacular de participació.  Si l’any passat ja es van inscriure nou equips, en l’edició d’enguany s’hi han inscrit 50 equips d’instituts d’arreu de Catalunya, dels quals només 18 han estat seleccionats per enlairar els seus minisatèl·lits. Durant tot un curs, aquestes joves promeses de l’enginyeria han dedicat el seu talent a dissenyar i construir petits satèl·lits, de la mida d’una llauna de refresc, que integren telemetria, sensors i transmissors de dades. Aquests enginys van ser  llançats el dissabte 7 de maig des de l’Aeròdrom d’Igualada-Òdena, a bord de coets dissenyats per estudiants de l’associació Cosmic Research de l’ESEIAAT-UPC.

Tal com explica David González, sotsdirector de l’ESEIAAT-UPC i coordinador de #CanSat a Catalunya, “la competició és un repte tant tecnològic com científic. De fet, no només es tracta de llançar el satèl·lit i que torni a terra sa i estalvi. Els CanSats construïts pels estudiants han de ser capaços de prendre mesures, com ara la temperatura de l’aire o la pressió atmosfèrica, i transmetre aquestes dades per telemetria. També han de poder analitzar i interpretar els resultats obtinguts d’una manera crítica. Per tant, estem parlant d’anar més enllà d’aplicar el coneixement que han après a classe. Estem parlant de què els mateixos i les mateixes estudiants generin el seu propi coneixement”.

Equips i instituts que han participat :

• ·         Hermes (Institut Terrassa. Terrassa)
  • ·         PontSuertSat (Institut Pont de Suert. Pont de Suert)
  • ·         Nova Sputnik (Institut Josefina Castellví i Piulachs. Viladecans)
  • ·         Llosa (Escola Vedruna. Tona)
  • ·         Genuises United (Escola Vedruna. Tona)
  • ·         BioSat (Col·legi Santo Àngel. Gavà)
  • ·         Astrum (Col·legi Santo Àngel. Gavà)
  • ·         Cansados (Col·legi Santo Àngel. Gavà)
  • ·         NPC’s (Centre d’Estudis Mollet. Mollet del Vallès)
  • ·         Sant Dual Team (Institut FP Sant Cugat. Sant Cugat)
  • ·         Kandrassos (Institut Cendrassos. Figueres)
  • ·         M.A.T.I (Institut Pla Marcell. Cardedeu)
  • ·         GuinSat (Institut Guindàvols. Lleida)
  • ·         Lanzadera Negra (Escola Virolai. Barcelona)
  • ·         Bernat Space (Institut Bernat el Ferrer. Molins de Rei)
  • ·         Miau (Col·legi Claret. Barcelona)
  • ·         Interpacheco (Institut Montserrat Roig. Sant Andreu de la Barca)
  • ·         CatSat2 (Institut Oriol Martorell. Barcelona)

en l’organització de la qual també hi col·laboren el departament d’Educació, la Fundació i2CAT, l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC), els Ajuntaments d’Òdena i d’Igualada i el Consorci de Gestió de l’Aeròdrom d’Igualada-Òdena, ha superat totes les expectatives.