L’entrada en vigor de la normativa europea de residus tèxtils, protagonista de la VI Jornada “Indústria Tèxtil i Sostenibilitat” de l’INTEXTER de la UPC

L’Institut d’Investigació Tèxtil i Cooperació Industrial (INTEXTER) de la Universitat Politècnica de Catalunya-Barcelona Tech (UPC) organitza per sisè any consecutiu la “Jornada Indústria Tèxtil i Sostenibilitat” a la que participaran online prop de 500 tècnics, representants d’empresa i investigadors del sector tèxtil de tota Espanya. La posada en vigor l’any 2024 de la llei europea que obliga la recollida de la fracció tèxtil de residus sòlids urbans centrarà la major part de les ponències. La jornada es celebrarà el dia 10 de novembre a partir de les 9,30h.

Falta només 1 any perquè entri en vigor a Europa la normativa que obliga a la recollida de la fracció tèxtil dels residus sòlids urbans. Enric Carrera, professor de l’ESEIAAT i Responsable del Laboratori de Física textil de INTEXTER opina que “aquesta mesura significarà un canvi radical sense precedents a la indústria tèxtil europea, perquè a partir de 2024 el productor haurà de posar en marxa els sistemes de recollida i gestió regulats dels residus tèxtils tant a la via pública, com als comerços. Caldrà, doncs, la construcció de costoses instal·lacions equipades amb la tecnologia necessària per realitzar una classificació prèvia d'aquests residus que faciliti el reciclatge posterior.

De fet, tal i com informa l’INTEXTER de la UPC, la indústria tèxtil europea haurà d'augmentar notablement la capacitat de les seves instal·lacions els residus tèxtils que actualment pararan als abocadors i que a Espanya és de 900.000 tones. Per això, caldrà augmentar la investigació per millorar el coneixement profund del reciclatge i els tractaments previs de desfibrat i les possibilitat de donar sortida comercial als productes obtinguts d’aquests residus.

En aquest sentit, Diana Cayuela, directora de l’INTEXTER afirma que “l’any 2024 viurem una autèntica allau de normativa que desenvoluparà l'Estratègia Europea de Tèxtils Sostenibles i Circulars, que requerirà d’una transformació tecnològica i digital sense precedents a la cadena de valor tèxtil. Per això creiem que era molt necessari dedicar la nostra Jornada anual a aquest tema, per ajudar a generar certeses i compartir dubtes i respostes a les preguntes que es formulen els professionals del sector en relació a aquests canvis tant importants.

La jornada s’iniciarà el dia 10 de novembre a les 9,30h amb la benvinguda de la mateixa Diana Cayuela; de  l’alcalde de Terrassa Jordi Ballart;  de la Vicerrectora de Responsabilitat Social i igualtat de la UPC, Josefina Antonijuan, i del  director de executiu d’ACCI0 de la Generalitat de Catalunya.

Programa de la Jornada