Emprèn UPC Terrassa presenta ‘Showee’, la primera dutxa accessible i eco-intel·ligent que s’adapta a les persones

El programa d’emprenedoria Emprèn UPC Terrassa ha donat suport a la creació de la primera dutxa que s’adapta al nivell d’autonomia tant de les persones amb dificultats físiques com de les persones amb discapacitat intel·lectual i/o sensorial. ‘Showee’ té com a principal objectiu canviar l’experiència de dutxar-se a aquestes persones, que sovint ho viuen com un moment estressant per por a les caigudes i la falta d’intimitat, de manera que esdevingui un moment més íntim i relaxant. Aquest projecte és un cas d’èxit d’Emprèn UPCTerrasa, una iniciativa de la Universitat Politècnica de Catalunya -BarcelonaTech (UPC) i del Servei d’Innovació de l’Ajuntament de Terrassa.

L’any 2022, Eloi Mirambell, enginyer en Tecnologies Aeroespacials, i Judit Salarich, enginyera mecànica, van presentar la idea d’una dutxa eco intel·ligent i accessible al Demo Day d’UPC Empren Terrassa, l’esdeveniment en què l’estudiantat que participa en aquest programa d'emprenedoria presenta les seves idees de negoci desenvolupades durant tot un curs.

Judit Salarich i Eloi Mirambell formen equip amb Alejandro Castro, enginyer en Telecomunicació; Eric Güell, científic de dades, i Laia Badia, dissenyadora gràfica. Tots cinc han creat la dutxa ‘Showee’. Segons explica Judit Salarich, “la idea va sorgir el 2017, quan l’àvia de l’Èric va ser diagnosticada amb Parkinson i la dutxa va passar a ser un moment d’intranquil·litat per a tota la família. L’Èric va voler revolucionar el món de les dutxes amb la idea de ‘Showee’ i vam ser seleccionats i finalistes en un altre programa d’emprenedoria per a projectes amb impacte social (Atípics) que va permetre encaminar el projecte des de 0. Després, la nostra universitat va engegar Emprèn UPC Terrassa, que des del 2021 ens proporciona suport per a fer créixer la nostra idea, que a dia d’avui ja és una empresa”.

Aquest any ja han produït les primeres unitats, que ja s’han instal·lat en centres sanitaris, com ara residències de persones grans; residències d’infants, joves i adults amb discapacitat intel·lectual i trastorn de l'espectre autista (TEA), i a la planta de subaguts d’un hospital, entre d’altres. A més, Showee ha estat seleccionada per la UPC per participar al proper 4YFN24 del Mobile World Congress

Com funciona ‘Showee’?

La tecnologia patentada de la dutxa s’adapta al nivell d’autonomia de cada persona facilitant les etapes de mullat, ensabonat i assecat.

Tal i com detalla Eloi Mirambell, “Showee fa l’aplicació del sabó per tot el cos per tal de facilitar la higiene a les persones amb dependència i als seus cuidadors i cuidadores. A més, l’assecat i les seves aplicacions terapèutiques donen el plus de confort a la dutxa”.

‘Showee’ és molt fàcil d’utilitzar: l’usuari pot triar un programa automàtic o controlar totes les fases manualment a través de la pantalla tàctil, dissenyada per a un ús molt intuïtiu, inclús per a persones amb discapacitat intel·lectual.

També incorpora un assistent virtual que guia a les persones amb dificultats cognitives durant el procés de dutxa, i un detector de caigudes per fer l’experiència més segura.

La dutxa permet ser controlada en remot, cosa que possibilita a les persones cuidadores no haver d’estar amb el pacient durant tota l’estona, de manera que pot optimitzar el temps d’assistència i preservar la intimitat de les persones.

A més, ‘Showee’ estalvia més d’un 50 % d’aigua, en comparació a les dutxes convencionals.

Segons afirma Judit Salarich, “els usuaris de ‘Showee’ ens diuen que guanyen autonomia, intimitat i/o seguretat segons les capacitats de cada persona. Per a nosaltres és essencial escoltar les opinions dels pacients i cuidadors, ja que ens ha permès co-crear la dutxa definint les funcionalitats clau i ens permet millorar-la constantment”.

L’Emprèn UPC Terrassa és un dels molts espais Emprèn que la UPC té en els diferents campus i que ja s’han consolidat com a espais de co-working perquè els universitaris i les persones que s’acaben de titular puguin madurar i desenvolupar la seva idea de negoci, atrevint-se a engegar projectes empresarials.

Empren UPC Terrassa presenta nou noves idees de negoci el dia 14

El programa d’emprenedoria Empren UPC Terrassa presenta el dia 14 de desembre, a les 12 h, a la seu de l’àrea d’Innovació de l’Ajuntament de Terrassa (c. Telers, 5), les nou idees de negoci pensades per estudiants de la UPC a Terrassa seleccionades aquest curs, per ajudar a convertir-les en un èxit semblant a ‘Showee’:

• RelAI: un sistema per a empreses que mesura i analitza de manera quantificable els sentiments de clients i treballadors.
  • VÖR: un software que ajuda a la gestió integral de l’estudiantat de la Universitat: gestió acadèmica, gestió personal, anàlisis i assessoria.
  • Tap&Go: APP per organitzar i distribuir les consumicions en centres d’oci nocturn.
  • ZEPHYR: un coixí imprès en 3D per a cadires de rodes 100 % personalitzable segons l’anatomia de cada persona, lleuger, transpirable, que evita les punxades i molt còmode.
  • ByNeural: sistema de processos empresarials.
  • Bliko: un nou sistema de gestió i emmagatzematge d’informació al núvol.
  • MVP: APP que ofereix una àmplia gama de plans d’oci nocturn per a tothom.
  • GameFLIX: Plataforma online de lloguer de jocs de subscripció que determina el producte i avalua la satisfacció del client després d’un període de lloguer.
  • Cleanfy: marketplace per a la contractació de personal de neteja per a particulars que evita la contractació irregular.