Els llibres d’honor de la UPC-ESEIAAT, testimonis de més d’un segle d’enginyeria, cultura, ciència i política del país

Aquest any la Universitat Politècnica de Catalunya·Barcelona Tech (UPC) celebra el seu 50 aniversari. L’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) recorda la seva història centenària  a través dels dos llibres d’honor de les dues escoles d’enginyeria que havia a Terrassa i que han format l’actual ESEIAAT. Aquests llibres testimonien la visita a aquest centre de diferents personalitats de la cultura, la tecnologia, la ciència i la política al llarg de més de 100 anys. Miguel de Unamuno, qui va ser rector de la Universidad de Salamanca,  inaugurà el primer dels llibres l’any 1906.

Entusiasmat amb la visita a la que fins ara ha estat la primera Escola Industrial d’Espanya. Jo prometo que el govern de Catalunya seguirà protegint aquesta Escola que tant honora la nostra terra.” El dia 2 d’abril de 1933 el president Francesc Macià, amb aquestes paraules, deixava testimoni escrit per a la Història del seu compromís envers la formació de professionals de l’enginyeria al seu pas per l’Escola Superior de Industrias de Terrassa, actualment l’Escola Superior d’Enginyeria Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica·BarcelonaTech (UPC)

Francesc Macià forma part d’una àmplia galeria de personalitats històriques del món científic, polític, tecnològic, empresarial i cultural que al llarg de més d’un segle han visitat la que ara és, per les seves dimensions, la seva oferta formativa i els indicadors docents i de recerca,  una de les Escoles d’Enginyeria més importants de l’Estat

L’empremta i el testimoni del seu pas es troba als  llibres d’honor de les dues escoles d’enginyeria de lla Universitat Politècnica de Catalunya·Barcelona Tech (UPC)  que fins l’any 2015 havia a Terrassa, any en què es produeix la fusió d’ambdues i de la conseqüent creació de  l’actual ESEIAAT.

De Miguel d’Unamuno a Pedro Duque

La signatura més antiga data del dia 6 d’octubre de 1906, dia en què el poeta, filòsof i novel·lista, i posteriorment rector de la Universidad de Salamanca,  Don Miguel d’Unamuno, visità la llavors anomenada “Escuela Superior de Industrias de Terrassa.”

Probablement l’any 1910 l’ESEIAAT va ser seu d’un congrés de pedagogia, perquè en una mateixa pàgina del llibre d’honor trobem a la mateixa pàgina les signatures de Rosa Sensat, Maria de Maeztu, Àngela de Maeztu, i fins a deu dones més.

Als llibres trobem personalitats tant diverses com ara l’escriptor Eugeni d’Ors, Xènius; el dictador Francisco Franco ; el cofundador del POUM i periodista Andreu Nin o bona part de la família real, com ara Alfons XIII, la infanta Isabel o Juan Carlos I, que signà en el llibre quatre dies abans de referèndum de la Constitució. Igualment hi són les signatures dels presidents de la Generalitat de Catalunya Francesc Macià, Jordi Pujol, Pasqual Maragall i José Montilla. L’any 1966, el controvertit Rodolfo Martin Villa, qui més tard seria ministre de l’interior amb el govern d’Adolfo Suárez durant  la transició, va signar com a Director General d’Industries Textils del Ministeri d’Indústria.

Trobem també dos premis Nobel, com són Rigoberta Menchú, premi Nobel de la Pau, i Robert Mundell, creador de l’euro i premi Nobel d’economia, i noms destacats de l’enginyeria, com ara el físic i enginyer austríac Herman Julius Oberth,  considerat un dels pares de la fabricació de coets i  de l’astronàutica, que va visitar l’Escola l’any 1965; Fernando Alonso, president de la companyia Airbus España fins l’any 2018; l’enginyer valencià Justo Nieto, alumni de l’antiga ETSEIT que seria rector de la Universitat Politècnica de València, ó Pedro Duque, actual ministre de Ciència i Tecnologia i primer astronauta espanyol.

La història de la  gramàtica i la llengua catalana també està ben representada, amb la presència de l’enginyer i lingüista Pompeu Fabra o d’Antoni Maria Badia i Margarit.

L’any 1972, poc desprès de la creació de la UPC, el seu primer rector, Gabriel Ferraté també va signar als dos llibres d’honor. De la mateixa manera, els diferents alcaldes de la ciutat de Terrassa van estampar la seva signatura al llarg dels anys

De fet, les mes de 400 pàgines de signatures als dos llibre d’honor testimonien el vincle històric  del que ara és l’ESEIAAT amb tota mena d’institucions empresarials, amb universitats estatals i internacionals d’arreu del món; amb empreses de tots els àmbits de la indústria; amb institucions i autoritats de l’administració local, catalana i estatal; amb personalitats destacades de la política, la cultura i  la ciència. Ara, quan tots just la UPC celebra el seu 50 aniversari, l’ESEIAAT obrirà un nou llibre d’honor amb el seu nom actual, que continuarà testimoniant el seu vincle amb la història futura i amb la societat.

Imatges