Els col·legis professionals d’enginyeria catalans reconeixen el talent innovador de dues estudiants de l’ESEIAAT de la UPC

24/07/2024

• La creació d’una zona d’ombra a l’ESEIAAT i un joc educatiu de construcció amb perspectiva sostenible són els dos treballs premiats

El Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya i el Col·legi d'Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona han premiat els treballs de fi d’estudis de Maria Valentina Ortega i Júlia Marcé Descayre, estudiants de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeropespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC). Una innovadora coberta tèxtil per transformar espais urbans i un innovador joc de construcció infantil amb un packaging que millora l'experiència de joc són, respectivament, les propostes premiades.

Maria Valentina Ortega, estudiant de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) ha finalitzat el màster universitari en Disseny i Tecnologia Tèxtils de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) amb el disseny d'una innovadora zona d'ombra modular basada en principis d’eco-disseny per ubicar al mateix centre. El plantejament del projecte, tutoritzat per la professora Marta Riba,  no només incideix en la protecció del sol sinó que transforma l’espai en un lloc atractiu per desenvolupar activitats, estudiar o gaudir d’una estona de relax.

El projecte d’Ortega premiat pel Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya proposa canvis en el disseny i en la concepció de les cobertes urbanes per crear ombres. Per fer-ho, ha triat un espai de l’ESEIAAT on es podria aplicar la seva idea, en concret, una de les àrees  d’esbarjo destinat als estudiants just al costat de la pista poliesportiva. Maria Valentina és arquitecta i gràcies a la seva trajectòria en aquest àmbit i els coneixement adquirits al  màster ha pogut descobrir la transversalitat del món tèxtil, estudiar-lo i aplicar-lo a nous desenvolupaments de la construcció.

D’aquesta manera, ha implementat els seus coneixements per crear quelcom més que una ombra, tot amb el material més resistent com aposta de sostenibilitat bassada en la durabilitat. La idea és que, a més de protegir del sol, la coberta generi un espai confortable. L’estudiant concep l’estructura de manera modular i desmuntable per augmentar-nel’adaptabilitat a l’espai i facilitar-nemanteniment, i la reposició de cadascuna de les seves parts.

Per la seva banda, el Col·legi d'Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials de Barcelona ha premiat Júlia Marcé Descayre, estudiant del grau en Enginyeria de Disseny Industrial i Desenvolupament del Producte a l’ESEIAAT, pel seu treball de fi de grau; un treball que repensa els productes lúdics des d’una perspectiva sostenible i educativa. De fet, consisteix en un  joc infantil de construcció que integra el packaging com a element actiu en l'experiència de joc, que minimitza els residus i prioritza la sostenibilitat, tot fomentant la creativitat. El treball, que ha estat dirigit per la professora Mireia Puig-Poch, no només representa un joc de construcció que compleix amb aquests objectius, sinó que transmet uns valors que transcendeixen la seva funció.

El joc consta d’un conjunt de peces de fusta il·lustrades per totes dues cares que els nens poden combinar per construir diferents escenaris. La caixa de fusta en la qual es guarda el joc inclou separadors per organitzar les peces, que també es poden utilitzar com a elements actius i decoratius en el joc. Tant la tapa com els separadors tenen il·lustracions a les dues cares amb informació tècnica i una il·lustració que els nens poden incorporar al seu escenari.

El tema inicial del joc és una ciutat, però la idea de Marcé és ampliar-lo a diverses col·leccions com ara pobles, ciutats medievals, ciutats futuristes, etc. A més, les il·lustracions estan dissenyades amb un valor educatiu afegit, que inclouen molins de vent, estacions de recàrrega per a vehicles elèctrics o plaques solars.

Imatges, vídeo render i peus de foto