El grup de recerca GRIC, de la UPC a Terrassa optimitzarà la calefacció i l’aire condicionat d’edificis amb un nou sistema de control predictiu

El Grup de Recerca i Innovació en la Construcció (GRIC) de la UPC vinculat a a l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) impulsa el projecte N2B2, un a nova tecnologia que permet apagar i encendre la calefacció i l’aire condicionat mitjançant control predictiu.N2B2 és  un dels projectes que rebran un ajut de Barcelona Deep Tech Node per accelerar la seva sortida al mercat tot desenvolupant la seva tecnologia.

Barcelona Deep Tech Node ha concedit cinc ajuts ‘Proves de Concepte’ a diversos grups de recerca científica, seleccionats per un jurat especialitzat en deep tech, amb l’objectiu d’accelerar l’estat de maduració de les tecnologies que desenvolupen. D’aquests cinc projectes, un està liderat per l’investigador Miquel Casals, professor de de l’ESEIAAT i investigador del grup GRIC de la UPC a Terrassa.

El projecte del GRIC es diu N2B2 i consisteix en un nou sistema d’optimització de calefacció i refrigeració. La tecnologia N2B2 permetrà encendre i apagar els sistemes de calefacció o refrigeració d’un edifici en el temps òptim mitjançant control predictiu. Per fer-ho requereix dades històriques del comportament de l’edifici d’un curt període de temps.

Aquesta tecnologia, a diferència d’altres solucions basades en tecnologies BIM o digital twin, no requereix de les característiques constructives detallades de tots els elements de l’edifici (per exemple, de l’estructura o les instal·lacions). Això implica que les dades necessàries i el temps de càlcul es redueixen significativament. Tampoc precisa que els gestors d’edificis o el personal de manteniment tinguin coneixements tècnics específics per operar aquest sistema. El N2B2 és una solució tancada i, un cop finalitzat el procés d’aprenentatge del sistema, aquest ja funciona tot sol, tot i que es poden introduir ajustos per augmentar la precisió de les prediccions en funció de l’ús real de l’edifici on s’estigui actuant.

Els investigadors i les investigadores del grup GRIC tenen previst realitzar proves del nou sistema en edificis d’algunes localitats catalanes, entre elles Terrassa

Accelerant el desenvolupament tecnològic
Barcelona Deep Tech Node és una aliança per impulsar projectes tecnològics i innovadors entre l’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, i les universitats de Barcelona (UB), Autònoma de Barcelona (UAB), Pompeu Fabra i Oberta de Catalunya (UOC), a més de la UPC. Des de la posada en marxa de la iniciativa, un centenar de projectes i spin-offs provinents de les Universitats i centres de recerca han participat d’esdeveniments, fòrums d’inversió o diferents sessions de mentoria.

Web del Barcelona Deep Tech Node