Alba Martínez, estudiant de la UPC-ESEIAAT, crea un nou producte composite a partir d’un innovador protocol de reciclatge de plàstics

Alba Martínez és estudiant del Grau d’Enginyeria Química a l’Escola Superior d’Enginyeria Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya·Barcelona Tech (UPC). Martínez ha creat un nou protocol de reciclatge del bioplàstic PLA  que valoritza els seus residus tot obtenint un nou producte anomenat CellPLA composite; d’aquesta manera,  s’allarga la vida del material perquè es pot reintroduïr al cicle d’economia circular.

L’anomenat Àcid Polilàctic, més conegut com PLA, és un bioplàstic que es degrada a mig termini (uns vuitanta anys). Cada any es produeixen més de 700.000 tones. És el material que es fa servir a les impressores 3D, que deixen cada any milers de quilograms de residus. El PLA està catalogat com biodegradable i durant el tractament de residus el seu destí és la fracció orgànica, on presenta problemes com ara, una degradació difícil o la contaminació d’altres fraccions de residus plàstics en la fabricació, per exemple, d’envasos.

Ara, l’estudiant de la UPC-ESEIAAT Alba Martínez, dirigida pel professor Manel Lis, ha creat al seu Treball Final de Grau un nou protocol de reciclatge que ofereix a la indústria una alternativa viable i un canvi substancial per resoldre la problemàtica dels residus plàstics i aplicar de manera real l’economia circular al sector.

No en va, la innovadora proposta tecnològica d’Alba Martínez ha estat finalista als premis Expoquimia 2020, que a més d’orientar el reciclatge dels plàstics cap una economia circular real ha obtingut un nou producte compòsit (material sintètic resultant de la barreja d’altres materials) que ha batejat com CellPLA.

Gràcies les seves propietats mecàniques i biodegradables, el PLA  és el polímer amb més projecció del mercat. Tanmateix, igual que la gran majoria de polímers, amb els processos i protocols actuals, és difícilment reciclable. Alba Martínez ha modificat les cadenes polimèriques del PLA amb enzims com proteases o lipases. Gràcies a aquestes modificacions superficials, i sota unes determinades condicions, el PLA reacciona amb l’addició de cel·lulosa formant un nou material compòsit, elàstic i amb una textura realment bona.  .

Tal i com explica la mateixa Alba Martínez “ El reciclatge del plàstic actual és un procés merament mecànic i tremendament ineficient. En les condicions en que es fa el reciclatge actual es necessita molt material nou per a introduir el reciclat, i amb un tractament mecànic no es poden barrejar bé i les propietats del material decauen. El que jo proposo és un nou protocol que permet modificar químicament les cadenes del polímer , fent-lo reaccionar amb altres materials, obtenint nous productes amb valor al mercat que seguidament es poden tornar a reciclar amb garanties.” afirma Martínez.

Alba Martínez va néixer a Terrassa l’any 1989. S’ha graduat recentment d’Enginyeria Química a l’ESEIAAT i també es va llicenciar en Biologia a la Universitat Autònoma de Barcelona. Actualment treballa a la indústria del sector del plàstic en la recerca i innovació de bioplàstics.

Alba Martinez