Solucions per als residus tèxtils, tema central de la 2a Jornada ‘Indústria Tèxtil i Sostenibilitat’ que organitza l’INTEXTER de la UPC

• Espanya genera mes d’un milió de tones de residus tèxtils cada any, Catalunya, 200.000 tones i els Estats Units, més de 15 milions de tones
  • Espanya i Catalunya reciclen només el 8% dels residus tèxtils, mentre que  Suècia o Alemanya en reciclen més del 50%

Els actuals models de consum i producció de roba i tota mena de productes tèxtils han generat un veritable problema ambiental. La gestió dels residus tèxtils s’ha d’abordar amb urgència. Així ho faran les més de 150 persones, entre investigadors i investigadores i professionals del món empresarial, del disseny o d’altres àmbits vinculats al sector tèxtil que participaran, el proper dia 7 de juny, en la 2a Jornada ‘Indústria, Tèxtil i Sostenibilitat’, organitzada per l’Institut d’Investigació Tèxtil i Cooperació Industrial (INTEXTER)  de la Universitat Politècnica de Catalunya·Barcelona Tech (UPC).

La producció de residus tèxtils s’ha disparat en els darrers anys. Cada any es fabricant al món 100.000 milions de peces de roba i s’espera que aquesta xifra augmenti en els propers deu anys perquè el consum creixerà un 63%. Aquests altíssims nivells de producció i consum no tenen el seu equivalent en el reciclatge dels residus que genera el sector tèxtil.

Segons l’Ellen McArtur Foudation, països com els Estats Units generen més de 15 milions de tones de residus tèxtils cada any. Pel que fa a Espanya i Catalunya, generen un milió i 200.000 tones respectivament, de les quals només en reciclem el 8%. Tant sols alguns països com Suècia i Alemanya estan gestionant proactivament els residus tèxtils, reciclant més del 50%

Segons Enric Carrera, director de l’INTEXTER de la UPC i organitzador de la 2a Jornada ‘Indústria Tèxtil i Sostenibilitat’, que tindrà lloc a l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) el proper divendres, 7 de juny, “s'acosten grans reptes i oportunitats en el reciclatge de tèxtils. En els propers anys la indústria tèxtil espanyola haurà d'afrontar el repte que representa el reciclatge de les més de  900.000 tones de tèxtils que actualment van a parar als abocadors. Cal afegir que l'Àfrica ja no acceptarà roba de segona mà d'Europa; la imminent prohibició d'incinerar els excedents de roba de les col·leccions i, finalment, la transposició d'una directiva europea que obligarà a Espanya a implementar la recollida selectiva de residus tèxtils a partir l'1 de gener del 2025.”

Amb tot, més de 150 persones, entre investigadors, empresaris, tècnics, dissenyadors  i professionals del sector tèxtil debatran a l’ESEIAAT aquesta realitat a la 2a Jornada ‘Indústria Tèxtil i Sostenibilitat’ que organitza l’INTEXTER de la UPC i que inauguraran l’alcalde de Terrassa en funcions, Alfredo Vega; el vicerector de política científica de la UPC, Gabriel Bugeda; la directora General d’Indústria de la Generalitat de Catalunya, Matilde Vilarrolla i el director de l’INTEXTER de la UPC, Enric Carrera. El mateix Carrera, acompanyat pel director de l’Associació Eco INSERCIO, exposarà els reptes i oportunitats del sector tèxtil envers el reciclatge dels residus que genera.

A continuació, a les 10.15 h, intervindrà Josep Casamada, project manager d’AEI Tèxtils, amb la ponència ‘Sostenibilitat i economia circular, una oportunitat per incrementar la competitivitat de la Indústria tèxtil’.

Projectes d’R+D sostenibilistes de l’INTEXTER
Tot seguit, a les 10.45 h, tindrà lloc la presentació de diferents projectes tèxtils sostenibilistes realitzats per investigadors i investigadores de l’INTEXTER de la UPC, com ara la cotonització del cànem; l’obtenció de filat a partir de roba usada; l´ús de coagulants per al tractament d’efluents residuals de blanqueig tèxtil; la valorització de residus biogènic com les plomes de pollastre per obtenir nous materials respectuosos amb el medi ambient o, finalment, la millora de la sostenibilitat al comerç tèxtil.

Certificació i experiències empresarials
Després de la pausa, a partir de les 11.45 h, Aglaia Goméz, de la consultora Eco Intelligent Growth, explicarà el sistema de certificació ambiental Cradle to Cradle i la seva aplicació al sector tèxtil. A les 12,15 h, Francisco Salas, director de la empresa alacantina Filaturas Ferré, explicarà l’innovador i exclusiu sistema Recover, gràcies al qual aquesta empresa fabrica fils de gran qualitat per a les mes exigents i prestigioses del món a partir de residus tèxtils de tota mena.

A 12.15 h serà el torn de Núria Ramírez, directora del departament de sostenibilitat d’H&M, que explicarà la política de gestió de residus d’aquesta gran empresa de venda de roba. A les 13.15 h, Núria Nubiola exposarà l’experiència de la seva empresa, Back to Eco, que fabrica i comercialitza tota mena d’objectes i productes a partir del reciclatge de  la roba texana en desús.

La cloenda serà a les 13.45 h, a càrrec del vicepresident del patronat de l’INTEXTER, Josep Fuster, i del director de l’ESEIAAT, Xavier Roca.