Núria Salán, reelegida presidenta de la Societat Catalana de Tecnologia

12/01/2018

La professora de l’ESEIAAT Núria Salán Ballesteros continuarà presidint dos anys més la Societat Catalana de Tecnologia (SCT), entitat filial de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) per a la promoció de la recerca i la tecnologia, que presideix des de l’any 2016.

En aquesta nova etapa, la presidenta vol avançar en el repte d’apropar la tecnologia a la ciutadania: mostrar el paper fonamental de la tecnologia en l’avenç social i trencar la tecnofobia que assegura encara persisteix a la nostra societat. En aquest sentit, un dels projectes que pretén impulsar en aquest mandat és la creació d’una Olimpíada Tecnològica per a estudiantat de Secundària, amb l’objectiu d’eradicar entre el jovent la idea de la dificultat del estudis tecnològics. “Catalunya necessita tecnòlegs, volem que hi hagi més nois i noies que optin a estudis de tecnologia, perquè el futur serà tecnològic o no serà”, assegura.

Lluitar contra les desigualtats de gènere en aquest àmbit és també un dels reptes de Núria Salán i de la seva junta, que es pretén encarar amb diferents accions. D’una banda, instaurar en col·laboració amb diversos ajuntaments una sèrie d’ajuts o beques en l’àmbit local que siguin incentius per a les noies per tal d’accedir a estudis tecnològics. I, de l’altra, consolidar dues importants iniciatives ja en marxa: el guardo de l’IEC ‘Premi Creu Casas. Dones per canviar el món’, que promou i reconeix el paper de les dones en l’àmbit científic i tecnològic, i l’exposició “L’enginy (in)visible. Dones i tecnologia: passat, present i futur”, produïda conjuntament per la SCT, l’ESEIAAT-UPC, l’UVic-UCC, amb la col·laboració d’HP i de diversos ajuntaments.

Núria Salán és llicenciada en Ciències Químiques i doctora en Ciència dels Materials i Enginyeria Metal·lúrgica. Vinculada a la UPC des de l’any 1991 com a investigadora, és des de l’any 1997 professora del Departament de Ciència de Materials i Enginyeria Metal·lúrgica de l’ESEIAAT. Com a investigadora, ha participat a més de 20 projectes d’I+D i en 5 projectes d’Innovació Docent. Autora i coautora de 35 documents científico-tècnics i d’una novel·la de ficció, ha rebut al llarg de la seva trajectòria diversos reconeixements, com ara el Primer Premi d’Innovació en Qualitat Docent en diverses convocatòries i la distinció Vicens Vives de la Generalitat de Catalunya. Actualment col·labora en el programa de mentories per a noies de la UPC, M2m, i és Sotsdirectora de Promoció Institucional i Estudiantat de l'ESEIAAT.