Es gradua la setena promoció del Diploma UPC en Ciència, Tecnologia i Societat per a més grans de 55 anys

El professor Llorenç Puig és el padrí de la promoció 2016-2017

17 és el nombre de graduats de la sisena promoció del Diploma UPC en Ciència, Tecnologia i Societat que obtindran el  títol tres anys després d’iniciar aquests estudis, integrats des d’aquest curs dins de l’oferta formativa de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT).  Des de l’inici d’aquesta diploma, l’any 2008, s’han graduat un total de 170 estudiants residents majoritàriament a Terrassa i a altres ciutats properes com Matadepera, Sabadell, Viladecavalls, Moià o Barcelona. La preinscripció per al proper curs acadèmic ja està oberta.

Vuit anys després que la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) iniciés el primer curs del Diploma propi en Ciència, Tecnologia i Societat per a persones més grans de 55 anys, es graduen 17 estudiants de la setena promoció. Rebran el diploma el dia 5 de juliolm, a partir de les 18.30 h, en un acte que tindrà lloc a la Sala d’actes de l’edifici històric de l’Escola al Campus de Terrassa (C. Colom 1.). Ho faran acompanyats de l’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart; del vicerector d’Ordenació Acadèmica de la UPC, Xavier Cañavate; del director de l’ESEIAAT, Xavier Roca, i del professor del diploma, Llorens Puig, padrí de la promoció i que serà l’encarregat d’impartir la lliçó ‘Molt per aprendre, molt per gaudir’.

Llicenciat en ciències químiques, Llorenç Puig va néixer el 1940 a Terrassa. Va ser un dels fundadors de l’Escola Tecnos de Terrassa l’any 1962, on va exercir la docència fins la seva jubilació, moment a partir del qual va començar a impartir classes d’Història de la Ciència  al Diploma de la UPC per a persones mes grans de 55 anys.

També és escriptor i ha publicat llibres de contes, poemaris, una novel·la i contes per a infants, així com articles periodístics i assaigs científics. L’any 2004 va guanyar el premi Lola Anglada de literatura infantil amb el llibre “Set contes de l’any de la picor”. També ha estat distingit per la seva tasca amb el premi Jaume Ardèvol de periodisme (1997), pel recull d’articles titulat ‘L'instant i la mirada. Papers Terrassencs’. l’any 1992 va ser finalista als Jocs Florals de Barcelona, amb el poema ‘Vana aparença de les coses, i el 1988 va guanyar el premi Salvador Espriu de conte amb el llibre ‘Passeig de nit’.

Estudis singulars per a estudiants singulars

Des de l’any 2008 en què es va posar en marxa aquesta titulació pionera, amb el patrocini de la Diputació de Barcelona i la col.laboració de l’Ajuntament de Terrassa, la Fundació Mina Aigües de Terrassa i l’Agrupació pedagògica Tecnos, s’han graduat un total de 167 estudiants, residents majoritàriament a Terrassa i a altres ciutats properes com Matadepera, Sabadell, Viladecavalls, Moià o Barcelona, i han cursat cursos complets o alguna de les assignatures 700 persones més grans de 55 anys.

Per arribar a obtenir el seu diploma universitari, aquests estudiants han hagut de superar tres cursos i 12 assignatures vinculades a àrees diverses del coneixement, com ara l’economia, les tecnologies de la informació, la psicologia, la història de la ciència i la tecnologia o tecnologia i la sostenibilitat. Cada curs s’estructura en dos quadrimestres l’any (tardor i primavera), durant els quals estudiants han de cursar 78 hores de classes presencials i altres de treball personal a casa o a la biblioteca.

Els responsables del disseny de la titulació han tingut en compte la singularitat dels estudiants pels quals ha estat dissenyat el diploma i ho han fet sota paràmetres diferents a com es planteja bona part de la formació universitària. Per això, el programa d’estudis és obert, interdisciplinari i molt flexible, de manera que els estudiants puguin fixar el seu aprenentatge en funció de la seva preparació prèvia i la disponibilitat horària.

Segons l’Organització Internacional del Treball (OIT) es preveu que d’aquí a unes dècades el nombre de persones majors de 60 anys passarà de 672 milions a 2.000 milions i segons el Secretariat d’Estat de la Seguretat Social, només el 44% dels majors de 55 anys es troba en situació activa. Amb aquest programa propi de la UPC s’està donant una oportunitat d’aprenentatge i sociabilitat a persones en situació laboral no activa però en condicions físiques i mentals encara pròpies de l’etapa adulta.

Els responsables i impulsors del Diploma UPC en Ciència, Tecnologia i Societat s’han fixat en experiències similars arreu del món. De fet, a Terrassa, l’Aula Gran, que te lloc cada dijous també a l’ESEIAAT, ja funciona des de fa molts anys i amb gran èxit de participació, amb una programació estable.

Altres experiències de la resta de l’Estat es poden consultar a la pàgina web de l’Asociación Estatal de Programas Universitarios para Mayores, mentre que la major part d’experiències similiar a la resta del món es troben sota el paraigües de la University of the Third Age (U3A), una organització internacional amb l’objectiu d’estimular intel·lectualment als ciutadans jubilats. França va ser la pionera amb l’organització, l’any 1973, de les primeres classes universitàries per a jubilats; Gran Bretanya va seguir  l’exemple, que es va estendre després a Austràlia, Nova Zelanda i als Estats Units, on el model es va implementar en múltiples modalitats.

Preinscripció oberta del Diploma UPC

La preinscripció per accedir als estudis del Diploma en Ciència, Tecnologia i Societat per a més grans de 55 anys el curs vinent es pot realitzar els dilluns i dimecres, de  9 a 13h,  a les oficines del Diploma ubicades a l’Edifici Campus, planta 1 (C. Colom 2. Terrassa).

Telèfon (en l’horari mencionat): 93 739 86 71. A7e: gentgran.diploma@gmail.com

Imatge de grup de la promoció 2016-2017