15 investigadores de la UPC a Terrassa entren al rànquing de dones amb gran productivitat científica

23/09/2024

De les 9.765 investigadores que es posicionen en la tercera edició del Rànquing d'Investigadores destacades a Espanya  15 són científiques de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) al campus de Terrassa. El rànquing, actualitzat recentment,  l’elabora el Cibermetrics Lab, del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC). Una d’aquestes investigadores, Cristina Masoller, forma part del top 5 de les 138 dones investigadores de la UPC amb mes producció científica i més impacte.

El rànquing que elabora Cibermetics Lab i que mesura l’impacte i la producció científica de les universitats, posiciona, en primer lloc, les científiques que tenen un índex H igual o superior a 18 al seu perfil a Google Scholar ( L’índex H de la recerca d’un autor o autora  té en compte la qualitat i la quantitat de les citacions dels articles científics), i, en segon lloc, considera també el nombre de cites que han rebut els seus article científics.

No és fàcil trobar una mesura 100% objectiva que mostri l’impacte real de la recerca universitària. De fet, la investigadora de la UPC a Terrassa Cristina Masoller opina que “mesurar l’impacte de la nostra tasca amb l´índex H relacionat amb al nombre de cites dels nostres treballs és relatiu, perquè les àrees són diverses i cada àrea no és homogènia respecte a les altres. Hi ha àmbits on és normal publicar poc i per tant hi ha poques cites, i per tant l’índex H no és alt i no reflecteix l’impacte real dels projectes o la importància dels investigadors.”

Malgrat tot, i segons aquest rànquing i aquesta metodologia, 15 investigadores que treballen a grups de recerca de la UPC ubicats a Terrassa s’han posicionat dins del grup de dones més productives i amb mes impacte del món.

Per ordre d’impacte i citacions les investigadores són :

Cristina Masoller 7219 cites  45 índex H (Top 5 a la UPC)
Teresa Vidal                                  6033   “  45      “  (Top 7 a la UPC)
Maria Sagrario Millán  4407   “ 36      “
Núria Forcada                            3657   “  36     “
Blanca Roncero                       3615   " 35     “
Fatiha Nejjari                            3918   “ 34     “
Marta Gangolells                       3434   “ 33     “
Ivette Rodríguez                       3240   “ 31    “
Mònica Ardanuy                        3272   “  28    “
Meritxell Vilaseca                      2409   “  25    “
Cristina Valls                             1724   “ 25    “