El programa INSPIRE de l’ESEIAAT, guardonat per la Generalitat amb la distinció Vicens Vives a la qualitat docent universitària

El premi està dotat amb 20.000 euros i es lliurarà durant la inauguració oficial del nou curs acadèmic 2016-2017, el proper 7 de setembre, a la seu central de la Universitat de Barcelona
Trencalòs Team

El programa INSPIRE3 de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) ha estat premiat  amb una de les  distincions col·lectives Jaume Vicens Vives  a la qualitat docent universitària que convoca cada any la Generalitat de Catalunya. El programa INSPIRE promou que l’estudiantat de l’ESEIAAT realitzi projectes d’enginyeria innovadors i reals, en els quals apliquen coneixements i habilitats adquirits a classe, supervisats i assessorats pel professorat i l’Escola. INSPIRE va ser guardonat, el curs 2015-2016, amb  el Premi a la Qualitat en la Docència Universitària a la millor iniciativa docent, convocat pel Consell Social de la UPC.

La creativitat, la intuïció i el pensament crític, així com les capacitats de comunicació, de lideratge, de gestió de projectes i de negociació són les habilitats transversals que l’ESEIAAT fomenta entre els seus estudiants a través del programa INSPIRE. Un programa que també ha rebut el reconeixement a la millor iniciativa docent en el 19è Premi UPC a la Qualitat en la Docència Universitària, que convoca  el Consell Social de la Universitat. El jurat d’aquest premi va destacar la trajectòria consolidada del programa INSIPIRE  i el desenvolupament d’estratègies dirigides a incentivar la creativitat i l’emprenedoria dels estudiants, així com les seves competències i habilitats transversals.

De fet, el programa INSIPIRE, es basa en el concepte anglosaxó learning by doing, i pren el nom de la definició següent: ‘INiciativa adreçada a l’eStudiantat per la realització de Projectes Innovadors Reals’. INSIPIRE constitueix una nova experiència educativa en enginyeria. Mitjançant aquest programa, centenars d’estudiants de l’ESEIAAT han tingut l’oportunitat de dur a terme projectes propis i reals, i de participar en diversos concursos internacionals en diversos àmbits de l’enginyeria.

Un exemple és el disseny i la fabricació del primer vehicle monoplaça híbrid de competició universitària de l’Estat, que després de res anys d’evolució ha esdevingut enguany en l’ecoRZ, l’únic monoplaça elèctric universitari espanyol seleccionat per participar, al circuit Sttuttgart (Alemanya), en la competició internacional Formula Student. Fa unes setmanes, aquest monoplaça també ha participat al circuit de Silverstone en aquesta mateixa competició internacional, on s’ha proclamat com el vehicle elèctric més eficient. L’ecoRZ també ha aconseguit la primera posició al millor projecte de la Formula Student Spain.

Altres projectes emblemàtics desenvolupats en el marc d’aquest programa són una motocicleta de competició elèctrica construïda amb fibra de carboni;  un avió solar universitari que pot presumir de tenir el rècord estatal d’hores de vol;  els disseny d’aeromodels d’altes prestacions; la construcció i l’enlairament d’un globus estratosfèric o fins i tot la creació d’una estació de seguiment de satèl·lits.

El programa compta amb la participació dels professors de la UPC Josep Maria Bergadà, Jordi Font, Daniel García-Almiñana, Lluis Gil, David González, Eulàlia Gríful, Miguel Mudarra, José Antonio Ortiz, Núria Salán i Pep Simó.

Molts dels estudiants que han participat a l’INSPIRE actualment lideren empreses pròpies o treballen en els mateixos àmbits industrials i tecnològics en els quals van desenvolupar els seus projectes a l’Escola.

Enllaços

INSPIRE: