Un equip de dones de la UPC-ESEIAAT dissenya una plantilla per a calçat esportiu que es fabricarà amb residus tèxtils

Sis dones estudiants d’enginyeria tèxtil de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), desenvolupen un projecte que finalitzarà amb la fabricació d’una plantilla destinada a calçat esportiu elaborada amb els residus tèxtils del sector de l’esport. El projecte  va ser premiat al certamen Recircula Challenge de la Universitat  Politècnica de Catalunya·BarcelonaTech (UPC) i ara competirà al concurs internacional Future Fashion Now de Santander Explorer. El jurat de Hub Recircula-UPC va valorar el projecte com una solució viable  a la problemàtica dels residus tèxtils.

Plantilles per calçat esportiu fabricades amb residus tèxtils del sector de l’esport. Aquesta és la idea que actualment desenvolupa l’equip de dones “Resportive”, integrat per Helena Comas, Ariadna Crespí, Carla González, Paloma López, Virginia Mendizábal, i Laura González, totes sis estudiants d’Enginyeria Tèxtil a l’ESEIAAT de la Universitat Politècnica de Catalunya·BarcelonaTech (UPC). Les estudiants s’enfrontaven al repte de crear un nou producte amb viabilitat comercial que aprofités la gran quantitat de residu tèxtil que genera l’activitat esportiva a tot el món, uns residus molt difícil de separar, classificar i reutilitzar degut al tipus de matèries amb què està fabricat l’equipament esportiu. Amb el seu projecte, les sis estudiants de la UPC a Terrassa aconsegueixen  que els residus que fins ara es cremaven s’incorporin novament a la cadena de valor.

Una solució tècnica que revaloritza els residus

Després d’analitzar exhaustivament la singularitats de les fibres tèxtils esportives i els mètodes adequats per al seu tractament, les sis estudiants de la UPC a Terrassa van concloure que les plantilles per a calçat esportiu són productes fàcilment reproduïbles aplicant la metodologia de la teles no teixides fent servir productes tèxtils per a la pràctica de l’esport.  El sistema de teles no teixides és molt interessant, tant a nivell econòmic com mediambiental, ja que a més de generar estalvi energètic i no necessitar aigua en el procés, aconsegueix taxes de producció molt elevades, consolidant el teixit final a gran velocitat.

Gràcies a aquest tècnica, la plantilla ideada per les sis estudiants de la UPC-ESEIAAT conforma una estructura complexa deguda a  l’orientació aleatòria de les fibres. Així, el producte final ofereix una aparença de gran flexibilitat, voluminosa, i de distribució dels porus  que faciliten l’absorció de la suor, el confort tèrmic, memòria de recuperació de la forma original, adaptació a tot tipus de peus, i la dispersió de l’impacte al saltar o al córrer, sobre tot al taló, punt on es concentren els impactes més agressius durant la pràctica esportiva.

Actualment, les sis estudiants treballen amb el programa UPC Empren, que els assessora per a fer realitat el producte que han ideat i posar-lo al mercat. Actualment l’equip d’emprenedores està posant en marxa el prototip de plantilla, que es presentarà a la propera edició del  Santander Explorer, on les alumnes de la ESEIAAT han quedat seleccionades com a candidatura oficial de la UPC per a aquest concurs.