Drons, UAV's i boies intel·ligents per salvar vides al Mediterrani

El hackató organitzat pels estudiants Carlos Fernández, Marc Escuder, Carlos Arjona i Marc Martínez de l'Escola Superior d'Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) ha estat especialment fructífer. Les propostes tecnològiques guanyadores són tecnològicament factibles, imaginatives i facilitarien el salvament i auxili d'immigrants que viatgen fins a Europa en pasteres a través del Mediterrani. Ara, l'ONG Open Arms i ImanCorp Fundation estudien la seva viabilitat i implementació real.

Net Disruptors és el nom de la proposta tecnològica per facilitar el rescat i salvament d'immigrants que naveguen amb pasteres pel Mediterrani rumb a Europa i que ha guanyat la hackató celebrada a l'ESEIAAT el passat dissabte dia 2 de novembre a les instal·lacions de l'Espai Empren UPC Terrassa.
Aquest sistema ha estat ideat en 12 hores per un equip composat per Lola Ache, Pol Fontanas de l'Escola Superior d'Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), i Jaume Colom i Oriol Casals, de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)

Algoritmes salvadors

La idea consisteix en activar i coordinar des d'un hipotètic centre de control de salvament l'acció combinada d'un dron i un vehicle aeri no tripulat d'enlairament horitzontal (UAV). Primer l'UAV faria un escombrat aeri d'una zona determinada del mar equipat amb un sistema de detecció de moviment i objectes. Gràcies a uns determinats algoritmes creats pels estudiants, l'UAV pot fer recompte des de l'aire del nombre de persones que viatgen a un embarcació, de manera que podria discriminar si aquesta és de pesca o és una pastera. En cas que es tractés d'una pastera, des del centre de control sortiria un dron equipat amb aigua, menjar i armilles salvavides que descarregaria sobre la pastera. D'aquesta manera, els equips de salvament detectarien amb molta mes antelació a les persones en perill i guanyarien un temps molt valuós a l'hora de fer el salvament amb garanties.

Boies intel·ligents

Els organitzadors del hackató també han premiat el projecte Lynx, obra dels estudiants Ferriol Pey i Laura Vidal, l'ESEIAAT; d'Albert Guardiola de la Universitat de Girona, i de Pol Caubet de La Salle. Lynx consisteix en un sistema de boies intel·ligents que detectarien embarcacions i que al mateix temps albergarien drons. Quan la boia detectés l'embarcació, el dron s'enlairaria, realitzaria una fotografia i enviaria la imatge en temps real a un centre de control. Si els integrants de l'equip de salvament veiessin que es tracta d'una pastera, el mateix dron descarregaria material de supervivència, com ara aigua i armilles salvavides, mentre es dirigeixen a rescatar les persones, guanyant d'aquesta manera un temps decisiu per salvar les seves vides.
El hackató de l'ESEIAAT s'ha emmarcat en el Hack Day, que es va celebrar el dia 2 de desembre a tot el món i ha comptat amb la col·laboració d' ImanCorp Foundation, l'ONG Proactiva Open Arms i l'Espai Empren UPC, Feedness Meals i Energy Drink de Pansalud

[ Més informació ]