Una estudiant de la UPC-ESEIAAT obté un nou teixit dels residus del blat de moro per fabricar teles d’usos agrícoles

• El treball  de Carla González ha guanyat el 31è premi de l’Asociación Española de Químicos y Coloristas Textiles

Carla González, estudiant del grau d’Enginyería de Tecnologia i Disseny Tèxtil a la l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya· BarcelonaTech (UPC), ha guanyat el 31è Premi de la l’Asociación Española de Químicos y Coloristas Textiles (AEQCT) al millor estudi químic tèxtil d'aplicació per a la industria amb un treball que valoritza els residus agrícoles del blat de moro, un cultiu que ocupa el 34% del terreny agrícola a Catalunya. El treball guanyador s’ha realitzat  en el marc d'un projecte dirigit per la professora de l’ESEIAAT Mònica Ardanuy i ja l’està posant en marxa  un grup operatiu format per la  cooperativa de productors de plantes) ornamentals (CORMA) i la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya ( FCAC).

L'AEQCT ha decidit atorgar el 31 premi  al millor estudi químic tèxtil d'aplicació per a la indústria a l'estudiant, de l’ESEIAAT Carla González pel seu treball d'obtenció de fibres extretes de blat de moro. Gràcies al seu treball,  Carla González ha desenvolupat un nou producte de valor afegit, biodegradable,  per a usos agrícoles a partir de l'extracció de fibres de la planta del blat de moro. Amb el teixit que ha creat Carla González es poden fabricar, per exemple, teles antiarrels, lones de compostatge de gran superfície, grans mantes per sostenir els talussos i o evitar erosions del terreny, mantes orgàniques i de reg per mantenir la humitat al terra, etc.

La closca de blat de moro és un subproducte derivat del seu cultiu. A Catalunya es destina el 34,5% del terreny cultivable a aquesta plantació. Part d'aquestes restes agrícoles són susceptibles de convertir-se novament en producte de valor afegit. En l'estudi de Carla González es planteja la fabricació d'una tela no teixida 100% amb fibres obtingudes del subproducte del blat de moro. Aquestes fibres es caracteritzen per tenir adequades propietats mecàniques i d'arrelament que garanteixen la durabilitat dels cultius. A més, són biodegradables.

Carla González ha aconseguit revaloritzar un subproducte agrícola sense valor de mercat en l'actualitat. I és que, segons explica la mateixa González, “la transformació d'una matèria inert en matèria primera contribueix a l'economia circular alhora que impulsa l'economia del sector agrícola.”

El treball guanyador s’ha realitzat  en el marc d'un projecte dirigit per la professora de l’ESEIAAT Mònica Ardanuy i l’està posant en marxa  un grup operatiu format per la  cooperativa de productors de plantes) ornamentals (CORMA), la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya ( FCAC), i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

Carla González va néixer a Granollers fa 24, anys i actualment viu a Terrassa. Aquest any finalitza els seus estudis de Grau d'Enginyeria en Tecnologia i Disseny Tèxtil a la ESEIAAT, UPC, i l'any que completarà la seva formació tèxtil amb el nou màster que ofereix la ESEIAAT en Disseny i Tecnologia Tèxtils. Carla és una apassionada de l'economia circular i de la minimització de residus.

FOTO: Carla González amb una mostra de residu de blat de moro i el nou teixit obtingut a partir de les seves fibres.

arxivat sota: ,