Dues investigadores de la UPC a Terrassa lideren un projecte europeu per crear noves tecnologies òptiques i fotòniques per al diagnòstic precoç de malalties

BE-OPTICAL està finançat amb 3,4 milions d’euros del programa H2020 (accions Marie Sklodowska-Curie) de la Unió Europea

L’innovador instrumental clínic que resultarà d’aquest projecte permetrà superar la barrera de la longitud d’ona de la llum, trobar noves fonts de llum, obtenir imatges intracel·lulars d’alta resolució  i, per tant,  diagnosticar precoçment i amb una altíssima precisió malalties coronàries i oculars.

Cristina Massoller i Meritxell Vilaseca, investigadores del Campus de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) a Terrassa, coordinen el projecte europeu BE-OPTICAL, que permetrà crear noves tecnologies òptiques i fotòniques capaces d’obtenir imatges mes enllà de la longitud d’ona de la llum, on no ha arribat ningú fins ara. L’instrumental clínic que es fabricarà quan finalitzi el projecte permetrà diagnosticar precoçment i amb precisió malalties coronàries i de l’ull. Massoller i Vilaseca coordinen un equip de vuit centres de recerca, universitats i empreses de cinc països europeus entre els que s’inclou l’Institut Max Planck d’Alemanya. BE-OPTICAL està finançat amb 3,4 milions d’euros del programa Horizon 2020 de la Unió Europea, dins les accions Marie Sklodowska-Curie (beques de recerca).

El sector sanitari confia cada cop més en les tecnologies de la imatge per obtenir informació clau per al diagnosi precoç de malalties. La fabricació d’instrumental precís i eficaç amb el que poder arribar, per exemple, a captar imatges en alta resolució de l’interior cel·lular serà possible si els científics són capaços de superar la barrera de la longitud d’ona de la llum. Aquest és un  dels objectius de BE-OPTICAL, un projecte europeu coordinat per Cristina Masoller i Meritxell Vilaseca, dues científiques catalanes de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) al Campus de Terrassa.

Cristina Massoller i Meritxell Vilaseca

El cor i els ulls

Les dues investigadores coordinen un equip de científics i industrials de vuit centres de recerca, universitats, empreses i hospitals d’Alemanya, França, Polònia, Regne Unit i Espanya, amb un pressupost de 3,4 milions d’euros amb el qual la Unió Europea ha dotat aquest projecte de quatre anys.

L’any 2019 els resultats dels treballs científics permetran haver superat la barrera de la longitud d’ona de la llum i, per tant, serà possible fabricar instrumental clínic capaç, per exemple, de generar imatges coronàries d’altra resolució, per substituir les tècniques actuals d’impulsos elèctrics amb les que s’obtenen aquestes imatges. També es podran desenvolupar noves fonts de llum i sensors per poder observar l’ull d’una manera més acurada i obtenir, així, noves informacions per a la diagnosi precoç de cataractes, glaucoma i altres patologies de la retina.

Les proves experimentals en l’àmbit visual d’aquest projecte es realitzaran a l’Instituto de Microcirugía Ocular de Barcelona i al UPC Davalor Research Center, ubicat al Campus de Terrassa. A l’Institut Max Plank d’Alemanya es treballaran in vivo les tècniques d’observació coronària amb ratolins.

Cristina Masoller és professora del Departament de Física a l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) i investigadora del Grup de Recerca de Dinàmica no lineal, Òptica no lineal i Làsers (DNOLL) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Meritxell Vilaseca és professora del Departament d’Òptica i Optometria, a la Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT), i investigadora del Centre de Desenvolupament de Sensors, Instrumentació i Sistemes (CD6) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

Equip Be-optical

Els socis del projecte

El projecte BE-OPTICAL, coordinat per la UPC, té com a socis l’Institute of Physics de la Georg August University Göttingen i el grup  Biomedical Physics del Max Planck Institute for Dynamics and Self-Organization, d’Alemanya; la Universitat de Sant Andrews, d’Escòcia, al Regne Unit; l’Instituto de Microcirugía Ocular, de Barcelona; el Centre Nationale de la Recherche Scientifique (CNRS), de França; la Uniwersytet Mikolaja Kopernika, de Polònia; la Universitat de Glasgow, a Escòcia, Regne Unit, i l’empresa alemanya fabricant d’instrumental òptic d’alta precisió PicoQuant.

Web del projecte BEOPTICAL

Web del grup DONLL