Aitor Urriticoechea, estudiant de la UPC-ESEIAAT i portaveu del moviment Fridays for Future: “La lluita contra el canvi climàtic és una emergència”

Aitor Urriticoechea té 19 anys .És estudiant de segon curs del  Grau d’enginyeria en Tecnologies Aeroespacials a l’Escola Superior d’Enginyeries Industrials, Aeroespacials i Audiovisuals de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya·BarcelonaTech(UPC).

Aitor, a més, és portaveu del moviment Fridays for Future a Barcelona. Amb motiu de la vaga mundial pel clima del dia 27 de setembre hem parlat una estona amb ell.

Què és Fridays for Future?

És un moviment a nivell global que a Barcelona va néixer el febrer d’aquest any i pretén obligar als governs i a les grans empreses a complir el seu compromís envers el canvi climàtic. Ens hem organitzat per pressionar als governs per tal que escoltin els que diu la comunitat científica i els experts en relació al canvi climàtic.  Tot i que fa anys que hi ha grans evidències, els ignoren  sistemàticament

Quin són aquests experts?

El nostre referent són els prop de 200 científics d’arreu del món que elaboren cada any  l’IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) . Els seus informes són rigorosos i dibuixen unes perspectives a curt termini  dramàtiques.

Quina serà aquesta realitat?

D’aquí deu anys no hi haurà marxa enrere possible. Haurem arribat al punt de no retorn i les conseqüències seran inimaginables a tot el planeta.

Per què estem en aquesta situació?

El sistema actual i els líders dels països mes poderosos ens ha fet creure que el creixement econòmic sempre ha de ser il·limitat sense tenir en compte que els recursos del planeta són limitats. Hem de ser capaços de fer veure, i fins i tot obligar a les persones que tenen poder, a fer un canvi sistèmic radical . Ens hi juguem el futur de la vida a la Terra.

Creus que les institucions també s’han de comprometre?
És fonamental. La UPC ha estat la primera universitat en signar la declaració d’emergència climàtica. Aquest és un primer pas a partir del qual ha d’acordar mesures per fer-hi front. De fet som una universitat de futurs enginyers i arquitectes; som els que hem de dissenyar el món del futur i si volem lluita de debò contra el canvi climàtic ens han de formar en aquest sentit.

Per acabar, un missatge.

Conscienciem-nos que no estem davant d’un problema menor. El desafiament és històric.  La lluita contra el canvi climàtic és una emergència. Per això, tot el que siguem capaços de fer en els propers anys serà clau per poder canviar la tendència i obligar als governs i a les grans empreses a transformar l’economia per conservar la vida al planeta. Ens hem de mobilitzar ! Aquest 27 de setembre és un bon moment. Participeu a la vaga mundial contra el clima !

Lloc web
www.emergenciaclimatica.net