Un sistema automatitzat para encaixar mòbils guanya el concurs E-Motion

Un sistema automatitzat per posar telèfons mòbils en caixes ideat per Albert Etxàniz, Xavier Pujadas i Llorenç Bauzà va resultar vencedor del concurs E-Motion Festus Automation SAU que va organitzar aquesta empresa multinacional amb la col·laboració del Departament d'Enginyeria de Sistemes, Automàtica i Informàtica Industrial (ESAII) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).
Un sistema automatitzat para encaixar mòbils guanya el concurs E-Motion
El sistema guanyador

Fa uns mesos, l'empresa Festo Automation SAU i l'Escola Superior d'Enginyeries Industrial, Audiovisuals i Aeronàutica de Terrassa (ESEIAAT) vam convocar la primera edició d'aquest concurs, dirigit a estudiants que cursen l'assignatura Fabricació Automatitzada i Robòtica Industrial dins el grau Grau en Enginyeria en Electrònica Industrial i Automàtica que es fa a Terrassa. La inscripció inicial va ser d'un total de deu equips, dels quals Festo en va seleccionar quatre.

Des de llavors, els equips seleccionats, formats per entre dos i quatre estudiants, van desenvolupar aplicacions industrials viables econòmicament amb el manipulador elèctric FESTO 2D Mini-H Gantry, un sistema automatitzat que s'instal·la en plantes de producció electrònica per al muntatge de peces petites o per a automatitzar laboratoris. Aquest sistema té la capacitat de moure sobre l'espai amb tota la seva estructura, en sentit horitzontal i vertical segons les ordres programades. Els participants havien de posar a prova el seu talent i la seva imaginació amb aquest dispositiu i amb altres complements tecnològics facilitats per la ESEIAAT a petició dels participants, segons les necessitats dels seus projectes.

Dels quatre equips que van participar, tres van arribar a la final d'ahir, on van haver de demostrar les evolucions de les seves aplicacions i defensar el seu projecte davant del jurat des del punt de vista de la seva viabilitat econòmica. L'equip format per Albert Etxàniz, Xavier Pujadas i Llorenç Bauzà va ser el guanyador amb un sistema automatitzat per encaixar telèfons mòbils en una línia de muntatge totalment automatitzada. El jurat va valorar la seva viabilitat econòmica i industrial, la manera de presentar i sobretot el seu vessant mecatrònica, considerant que els estudiants han integrat perfectament la part mecànica amb la part electrònica.

Dos dels guanyadors del concurs E-motion FESTO, Xavier Pujadas i Llorenç Bauza. En la foto amb X. Segura i I. Salas

Com a premi, aquests tres estudiants de la ESEIAAT podran gaudir d'una setmana de formació a l'empresa Festo en diverses àrees de l'automatització, robòtica mòbil, pneumàtica i visió artificial, i d'un viatge a Alemanya per conèixer les instal·lacions de la seu central de la multinacional, on podran acostar-se als processos de fabricació i viure de prop la Industry 4.0.

Festo Automation SAU-que organitza concursos similars en l'àmbit de Graus Superiors Professionals a nivell estatal ha triat la ESEIAAT per impulsar aquesta experiència de manera pilot i estendre-la el proper curs a universitats de tot Espanya.