Se celebra al Campus de la UPC a Terrassa el primer Congrés Internacional d’Aigua i Sostenibilitat

Amb la participació d’experts internacionals, com ara el responsable del servei municipal d’aigües de l’Ajuntament de París. Inaugurarà el Congrés el Conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Josep Rull.

Els propers dies 26 i 27 de juny, l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) serà la seu del 1er Congrés Internacional de l’Aigua i Sostenibilitat, al que participaran prop de 50 experts europeus i americans. Les ponències del congrés es centraran en la tecnologia i l’accés a l’aigua i cobreixen quatre línies de recerca relacionades amb l’aigua, com són la ciència, la cooperació i la sostenibilitat, l’educació i els diferents models de gestió de l’aigua i, finalment,  la transició de models privats de gestió de recursos hídrics a models públics.

Prop de 70 contribucions científiques, moltes de les quals es publicaran a les revistes ‘Intangible’, International Journal of Water Resources Developmen,Journal of Technology and Science Education (JOTSE), i l’assistència de mes de 50 experts internacionals en la gestió sostenible de l’aigua són la carta de presentació del 1er Congrés Internacional de l’Aigua i Sostenibilitat que organitzen investigadors i investigadores del grup d’Enginyeria del Medi Ambient, de la UPC (ENMA), del  Grup de Recerca en Enginyeria de Projectes: Disseny, Sostenibilitat i Comunicació de la UPC (GIP) i de la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat de la UPC.

El congrés s’iniciarà el dia 26 de juny a les 9h amb la presència del Conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Josep Rull; del  Vicerrector de Política Universitària de la UPC, Antoni Ras, i de l’Alcalde de Terrassa, Jordi Ballart.

Models de transició municipal en la gestió de l’aigua

A continuació, a les 9,30h, tindrà lloc una taula rodona sota el títol “models de transició municipal de la gestió de  l’aigua” , a la que participaran  el responsable d’Aigües de l’Ajuntament de París, Armelle Bernard; Moisès Subirana, de l’Ajuntament de  Barcelona; María Sánchez, de l’Ajuntament  de Valladolid; Enric Gornés, d'Aigües d'Arenys de Mar i un representant de l’Ajuntament de Terrassa.

Desprès, a les 12,30h, Isabel Villaescusa parlarà sobre la tècnica de biosorció de metalls, que consisteix en la captació de metalls tòxics amb biomassa (algues, quitosan, o bactèries) aprofitant els efectes físico-químics que genera. Isabel Villaescusa és professora catedràtica de la Universitat de Girona, experta internacional en la toxicitat i tractament de metalls a l’aigua i una de les pioneres en la tècnica de biosorció de metalls i compostos orgànics a l’aigua emprant residus agroalimentaris.

El dia 27, a les 9,30, en sessió plenària, els congressistes assistiran a dues conferències. La primera d’elles anirà a càrrec de Carles H. Betancourt, que parlarà sobre “Remunicipalització, d’infraestructures urbanes i forma de les ciutats”. Carlos H Betancourth és un urbanista colombià amb una àmplia experiència internacional com a consultor en projectes de recerca, estratègia, planificació i disseny urbà-regional. Aquest urbanista ha coordinat, per exemple, el disseny y planificació de plans d’acció de re-assentament, per la gestió dels impactes ambientals i socials del sector de la mineria, en la regió del Cesar, Colòmbia. Recentment.

També va liderar el projecte, rehabilitació del centre urbà de la ciutat de Belice, amb PADECO del Japó, el Banco Interamericano de Desarrollo (BID) i el Govern de Belice i ha  treballat com planificador principal en la planificació del transport metropolità i en el desenvolupament de plans de control de l’expansió urbana als Estats Units.

La reutilització de l’aigua a Catalunya

A continuació serà el torn de Jordi Molist, que explicarà qüestions relatives a la reutilització de l’aigua. Jordi Molist defensa que l’aigua que no es té es sempre la mes costosa. Per això aposta per invertir en tecnologies de reutilització de la que ja disposem. Jordi Molist és enginyer de camins i fa 19 anys que treballa en el sector de l’aigua. Actualment és director de l’àrea d’abastament de l’Agència Catalana de l’Aigua.  Aquesta àrea és responsable de la gestió dels recursos hídrics dins les conques internes de Catalunya i de la planificació i promoció d’infraestructures d’abastament i de reutilització.

Al llarg dels dies 26 i 27 de juny també tindran lloc les sessions paral·leles del congrés, a les que els investigadors exposaran oralment o amb pòsters científics  les seves propostes i estudis relacionades amb la ciència i l’aigua, l’educació i la gestió de l’aigua, i la transició de models de gestió privada de l’aigua a pública.

Web i programa del congrés: https://www.icws.upc.edu/