“L’ESEIAAT és la gran escola d’enginyeria del Vallès, que és la quarta província de l’Estat”

Afirma el nou director de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la UPC, que prendrà possessió del càrrec al final de mes

Xavier Roca (Vilafranca del Penedès, 1974), doctor enginyer industrial per la UPC, ha explicat avui, 17 de novembre, en roda de premsa les línies principals d’actuació del seu mandat, per a la qual cosa compta amb la confiança de la comunitat universitària que va votar majoritàriament el seu projecte amb un 86% dels vots emesos.

A partir d’ara, Xavier Roca, que serà nomenat com a nou director de l’ESEIAAT al final de mes, dirigirà una de les escoles d’enginyeria més grans de l’Estat, que titula un miler d’enginyers i enginyeres cada any. Arran de la unió, el curs passat, de les dues escoles d’enginyeria del Campus de la UPC a Terrassa, l’ESEIAAT ha esdevingut un centre universitari clau i un referent estratègic pel teixit industrial, econòmic i social tant nacional com internacional.

L’ESEIAAT compta actualment amb més de 4.000 estudiants, matriculats en algun dels estudis que imparteix: 10 estudis de grau i 7 estudis de màsters, en tots els àmbits industrials, i també en els àmbits aeroespacial i audiovisual. També compta amb estudiants matriculats en algun dels cinc programes de doctorat que gestiona o en algun dels 15 en què participa. En total, l’ESEIAAT ofereix cada any 1.190 places.

Pel que fa a l’R+D, l’ESEIAAT té 34 grups de recerca, la major part dels quals transfereixen el coneixement i la innovació tecnològica fruit de la seva activitat a les empreses. Molts d’aquests grups lideren projectes europeus de gran abast i són de referència internacional.

En aquest sentit, Xavier Roca ha manifestat que “el nostre centre és la gran escola d’enginyeria del Vallès, i el Vallès  és la quarta província de l’Estat, tant en nombre d’habitants com en capacitat productiva; per tant, hem de ser molt conscients de la responsabilitat que comporta dirigir un centre com el nostre, per la massa crítica que suposa, tant en la formació de professionals com en l’activitat d’R+D, i també hem de saber donar a conèixer aquest fet per desenvolupar de manera eficaç el nostre paper d’agent clau en el desenvolupament social i econòmic del país”.

Xavier Roca també ha explicat que “l’equip de govern que lidero parteix d’una situació molt bona, perquè la qualitat de la nostra docència està reconeguda i premiada, i perquè les nostres titulacions compten amb una inserció laboral del 90%”. De fet, “9 de cada 10 graduats i graduades treballa abans del primer any després d’acabar els seus estudis”, ha manifestat el nou director electe.

Nou espai 24h per als estudiants

En aquest sentit, Roca ha volgut posar l’accent en prioritzar una línia de treball i de model de docència que “ens està donant uns resultats fantàstics, com és la d’impulsar l’aprenentatge actiu, motivant als estudiants a realitzar projectes d’enginyeria real fora del seu horari acadèmic. Per això volem destinar 400 metres quadrats d’un dels edificis de l’Escola i adequar-los per als estudiants, perquè puguin treballar els seus projectes, estudiar i reunir-se. L’espai estarà obert les 24 hores del dia durant tot l’any”.

Aquests espais seran part de l’actual edifici Campus (TR10), ubicat al carrer Colom, número 2, de Terrassa. “Esperem que estigui enllestit a finals de l’any que ve”, ha dit Roca.

Nous màsters

Quant a novetats en la programació d’estudis, Xavier Roca ha declarat que “pel que fa als graus, volem consolidar i estabilitzar l’oferta que ja tenim, però treballarem per augmentar l’oferta de màsters, com ara el nou màster interuniversitari d’Estudis Avançats en Disseny-Màster Barcelona Design per al curs 2017-2018”, que la UPC impartirà a l’ESEIIAT i en altres escoles de la Universitat, conjuntament amb la Universitat de Barcelona (UB). Aquest nou màster donarà continuïtat als estudis del grau en Enginyeria de Disseny Industrial i Desenvolupament del Producte.

Xavier Roca també ha explicat que l’escola integrarà el diploma UPC ‘Ciència, Tecnologia i Societat’ per a estudiants més grans de 55 anys a la programació del centre. “Per tant, el curs que ve oferirem un total de 19 titulacions de grau i màster”, ha afirmat Xavier Roca.

Finalment, el nou director de l’ESEIAAT ha explicat la seva intenció d’obrir més el centre a la ciutat i a l’entorn territorial: “sobretot als que poden ser els nostres futurs estudiants; per això, els mesos de juny i juliol, quan ja no hi ha activitat docent, volem aprofitar els nostres espais per organitzar un campus tecnològic d’estiu adreçat a estudiants de batxillerat o d’ESO, igual que ja fan altres campus i escoles”.